A német, az olasz és a francia autógyártók is tiltakoznak az Európai Unió azon döntése ellen, amely 2035-től megtiltaná az új belső égésű motoros autók forgalmazását a kontinensen. Azzal érvelnek, hogy ennek köszönhetően az európai gyártók súlyos versenyhátrányba kerülnek, az új szabályozás megfojtja az innovációt, emellett pedig sok ember nem engedheti meg magának, hogy drágább elektromos autót vásároljon.

Bár az autógyártók és a konzervatív frakció is a 2035-re előirányzott kibocsátási normák felpuhításáért lobbizott, ezt a törekvést végül nem sikerült átvinni.

Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója 2040-ig szerette volna kitolni a tiltás bevezetését. A francia gyártók szövetsége szerint a belső égésű motoros új autók értékesítésének beszüntetése súlyosan érinti az iparágat, és a drága villanyautóknak nem lesz elegendő vásárlója. Szerintük a döntés következtében a gyártás még inkább áttevődik majd Kínába, és Európa geopolitikai kiszolgáltatottsága csak tovább nő majd a délkelet-ázsiai országgal szemben.

füstölő kipufogó
Kép: Depositphotos

A teljes európai károsanyag-kibocsátás 12-15 százalékáért felelős az autós közlekedés. Az Unió döntésének értelmében 2025-re ezt az emissziót 15, míg 2030-ra 55 százalékkal kell csökkenteni. 2035-től pedig már nem lehet majd új belső égésű motoros autókat forgalmazni az EU területén. Az eladási statisztikákból kiderül, hogy jelenleg körülbelül minden tizedik új autó tisztán elektromos Európában.

Norvégia már 2025-től, míg Nagy-Britannia 2030-tól tervezi betiltani a fosszilis tüzelőanyaggal működő új személyautók forgalmazását. A Ford és a Volvo pedig kimondottan a szigorúbb szabályozás bevezetéséért lobbizott.  

A német politikát és a szövetségi kormányt is megosztja a kérdés. Bár a kormány tavaly még támogatta a 2035-ös tiltásra vonatkozó terveket, a szabaddemokrata Volker Wissing közlekedési miniszter szerint az EP döntésének következtében veszélybe kerülhetnek az autóipari állások, míg Christian Lindner pénzügyminiszter kijelentette, a német kormánynak el kell érnie, hogy az EU megváltoztassa a tiltásra vonatkozó terveket.

Volkswagen elektromos autók
Kép: Volkswagen

Az olasz gyártókkal együtt Matteo Salvini, az olasz jobboldali Liga elnöke is aggodalmának adott hangot. A politikus szerint a belső égésű motoros autók értékesítésének betiltásával az EU hatalmas hibát követ el, amivel Kínának fog kedvezni.

Az autóipari lobbi szerint a tiltás globális versenyhátrányt eredményezne az európai gyártóknak. Emellett jelentős volumenű állami beruházásokra lenne szükség, hiszen a jelenlegi töltési infrastruktúra körülbelül húszszorosára lenne szükség a kontinensen. Úgy vélik, az új szabályozás nem enged kellő teret az innovációnak, így például a szintetikus üzemanyagok vagy a hidrogén üzemanyagcellás technológia fejlesztésének.

Az Európai Parlament döntését követően az uniós állam- és kormányfőknek idén év végéig kellene megállapodásra jutniuk a belső égésű motorok kivezetésének kérdéséről.

Nyitókép: Pixabay