2022. június 27. | 10:09

„Figyelembe kellene venni az országok közötti gazdasági és társadalmi különbségeket.”

Olaszország, Portugália, Szlovákia, Bulgária és Románia is azt szeretné elérni, hogy öt évvel elhalasszák az új belső égésű motoros járművek értékesítésének 2035-től életbe lépő tilalmát – derül ki a Reuters által nyilvánosságra hozott dokumentumból.

Az Európai Parlament által nemrég elfogadott új szabályozás kulcsfontosságú pillére az EU azon terveinek, amelyek célja, hogy csökkentsék a közlekedésből származó, egyre növekvő károsanyag-kibocsátást, és felgyorsítsák az elektromos járművekre való átállást. Az Unió arra törekszik, hogy a gazdasági szövetség egészére nézve 2030-ra 55 százalékkal csökkentse az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest.

Az Európai Bizottság által tavaly megfogalmazott javaslat szerint 2035-ig 100 százalékkal kellene csökkenteni az új autók szén-dioxid-kibocsátását. Vagyis lényegében betiltanák a fosszilis üzemanyaggal hajtott járművek értékesítését az EU-ban.

füstölő kipufogó
Kép: Depositphotos

Az EU-tagállamok miniszterei a héten fogják megvitatni álláspontjukat a kérdéssel kapcsolatban, mielőtt a végleges törvényről tárgyalnának az EU parlamentjével, amely támogatja az új belső égésű motoros járművek értékesítésére vonatkozó tilalom 2035-ös bevezetését. Olaszország, Portugália, Szlovákia, Bulgária és Románia azt szeretné elérni, hogy 2035-től a CO2-kibocsátást 90 százalékkal mérsékelnék, és csak 2040-től lépne életbe a tiltás.

Az öt ország álláspontja szerint a könnyű haszongépjárműveknek 2035-től kezdődően 80 százalékos kibocsátás-csökkentésnek kellene megfelelniük, nem pedig a Bizottság által elfogadott 100 százalékos csökkentésnek, amely 2035-től lépne életbe. Meglátásuk szerint egy mindenki számára elfogadható átmeneti időszakot kell biztosítani, és mindenekelőtt a töltési infrastruktúra bővítésére hívták fel a figyelmet.

elektromos autó töltőre csatlakoztatva
Kép: Depositphotos

Egy neve elhallgatását kérő bolgár politikus szerint az éghajlattal kapcsolatos irányelveknek figyelembe kell vennie a gazdasági és társadalmi tényezőket, például az EU-országok vásárlóerejében tapasztalható jelentős különbségeket. Az EU szerint a 2035-ös dátum kulcsfontosságú, mivel az új autók átlagos élettartama 15 év – így a tilalom későbbi bevezetése megakadályozná, hogy az EU 2050-re elérje a nettó nulla károsanyag-kibocsátást.

Egyes uniós kormányok támogatják a 2035-ös célkitűzést. Christian Lindner, Németország pénzügyminisztere a múlt héten kijelentette, hogy az EU legnagyobb autópiacának számító ország ellenzi a belső égésű motoros autók értékesítésének beszüntetését.

Ami a gyártókat illeti, a Ford és a Volvo kijelentette, támogatja a terveket, a Volkswagen pedig arra törekszik, hogy 2035-re leállítsa a belső égésű motoros autók értékesítését Európában. Az iparági csoportok, köztük az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) azonban ellenzik a 2035-ös célkitűzést, többek között a töltési infrastruktúra hiányosságaira hivatkozva.

Nyitókép: Depositphotos