2022. április 04. | 12:32

Az EU mindent megtesz azért, hogy tiszta levegőt lélegezzünk be.

Egy újabb dízelbotrány kialakulásának esélyét csökkenti az a két új laboratórium, amelyeket az Európai Bizottság adott át nemrégiben. Az intézetek az uniós piacon forgalmazott gépjárművek károsanyag-kibocsátását hivatottak szigorúan ellenőrizni, közölte a brüsszeli testület április elején.

Az EU 2018 folyamán fogadta el a gépjárművek uniós jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről szóló rendeletet, amely többek közt szigorította a korábbi típusjóváhagyási rendszert, fokozta a típusjóváhagyások és vizsgálatok minőségét és függetlenségét, valamint az uniós piacon már forgalomban lévő gépkocsik ellenőrzését. A szabályozás lehetővé teszi a bizottság számára, hogy jogsértés esetén azonnali hatállyal járműveket hívjon vissza, illetve autónként akár 30 ezer eurós bírságot is kiszabhat.

Kipufogógáz
Fotó: Depositphotos

A bizottság tájékoztatása szerint a két új laboratórium segíteni fogja annak meghatározását, hogy a járművek megfelelnek-e az emissziós előírásoknak, emellett javítják a járművek piacfelügyeletét szolgáló kapacitásokat is. A létesítményekben két klimatizált emissziós cella segítségével végzik a széleskörű teszteket, a helyszínen lehetővé válik valamennyi közúti jármű típusának vizsgálata mind a kibocsátások, mind az energiahatékonyság szempontjából, jelezte a testület.

A dízelbotrány 2015 őszén robbant ki, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a Volkswagent, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit. A csalószoftver révén az érintett járművek (amelyekből 8,5 milliót az EU-ban adtak el) a teszteken lényegesen kevesebb nitrogén-oxidot bocsátottak ki, mint valós körülmények között.

Később kiderült, hogy a Daimler is trükközhetett, a balhé megelőzése érdekében a vállalat gyorsan bejelentette, hogy önként módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait több mint hárommillió Mercedes dízelautónál.

Napi.hu

MTI