2019. október 08. | 16:02

Nagy fába vágta a fejszéjét az EU.

Az Európai Unió 2050-ig nullára akarja csökkenteni az uniós tagállamokban a halálos kimenetellel járó közúti balesetek számát. A bel-, és igazságügyi miniszterek luxemburgi tanácskozásán ezért a politikusok elfogadtak egy olyan javaslatcsomagot, amely szigorítja a közúti infrastruktúra kezelésére vonatkozó szabályokat.

Az EU útjain minden évben több ezer ember hal meg, ezen akar változtatni a 28 országból álló szervezet, amely a 2010-es adatokhoz képest 2020-ig a felére, 2050-ig pedig közel a nullára szorítsa vissza a halálos kimenetelű közúti balesetek számát. 2050 egyébként fontos mérföldkő lesz az EU életében, az Európai Bizottság új elnökének, Ursula van der Leyennek ugyanis az egyik fő célja az, hogy Európa addig klímasemlegessé váljon.

Mostantól össze kell kapniuk magukat a tagállamoknak (így értelemszerűen Magyarországnak is), az országoknak 5 évente a teljes közúti hálózatukra kiterjedő biztonsági értékelést kell majd készíteniük, az alapján lehet majd megoldani a felmerülő problémákat. Az első országos szintű felmérést 2024-ig kötelezően meg kell csinálnia mindentagállamnak.

Az ilyen értékelések elkészítésekor az autósokon kívül a gyalogosokat, a kerékpárosokat és más, úgynevezett veszélyeztetett úthasználókat is számításba kell venni. Az országoknak 2 évük lesz arra, hogy beépítsék a saját jogrendjükbe a most elfogadott módosításokat.

Magyarországon 2017-ben a közlekedési balesetek miatt egymillió lakosra 64 halálos áldozat jutott, miközben az EU-s átlag 49 volt.