A lézeralapú radarokat gyártó cégek növelik a kapacitást és dolgoznak a költségcsökkentésen.
A Valeo, a Continental, a Velodyne, a Luminar és a területen érintett vállalatok sokasága jelentős keresletnövekedésre számít a LIDAR (lézeralapú távérzékelés) szenzorok iránt, melyek az önvezető autók pontos és biztonságos működéséhez járulnak hozzá.
A piac 2025 környéken robbanhat be, véli Geoffrey Bouquot, a Valeo technológiai igazgatója. A vállalat új generációs lidarja – mely tizenkétszer jobb felbontást, háromszor nagyobb látótávolságot és két és félszer szélesebb látószöget kínál, mint a mostani – 2024-ben válhat széles körben elterjedtté.
Bouquot szerint a lidar érzékelők piaca 2025 és 2030 között a négyszeresére nőhet, ezzel globálisan elérheti az 50 milliárd eurós értéket.
„Ez a piac nem csak a biztonságról szól, hanem bizonyos szabályokat is figyelembe kell venni. 2030-ra a járművek 90 százalékában lesz valamilyen fejlett vezetéstámogató rendszer, 70 százalékukban pedig legalább 2-es szintű önvezetés lesz elérhető. A prémium autók 30 százaléka 3-as szinttel is rendelkezhet, ami azt jelenti, hogy a sofőr bizonyos körülmények között teljesen átadhatja az irányítást a technológiának” – fogalmazott a Valeo szakembere.
A lidar működése a fényhullámok kibocsátásán és visszaverődésén alapszik. A hangérzékeléshez képest óriási előnye, hogy gyorsabb és pontosabb észlelésre képes. A jármű fedélzeti számítógépe a beérkező jelekből elkészíti az autó környezetének háromdimenziós térképét. A legtöbb önvezető rendszer a radarok, kamerák és lidar szenzorok együttes működésére támaszkodik.
A lidar azonban nem olcsó mulatság. A Velodyne által kifejlesztett eredeti egység 75 ezer dollárba került (jelen árfolyamon kb. 24 millió forint), ám a gyártók most a jóval elérhetőbb költségeket tűzték ki célul. Austin Russel, a Luminar vezérigazgatója tavaly azt mondta a sajtónak, hogy az önvezető rendszerekhez szükséges lidar költségeit 1000 dollárra, a fejlett vezetéstámogató rendszerhez használt szenzorét pedig 500 dollárra sikerült lefaragniuk. Az általánosan magas költségszerkezet miatt több vállalat házon belül kezdett érzékelőket fejleszteni.
A Tesla alapítója és vezérigazgatója, Elon Musk nem igazán lelkesedik a lidar szenzorok iránt – egyszer feleslegesnek és ostobaságnak nevezte azokat – ő inkább a kamerákkal oldaná meg az önvezető autók tájékozódását. A világ leggazdagabb emberének véleménye lehet, hogy azóta finomodott, hiszen beismerte, hogy a SpaceX Dragon kapszulán ő is egyfajta lidar érzékelőt használ.