A BMW a nap-, geotermikus- és hidrogénenergiával kapcsolatos beruházások lehetőségét vizsgálja, hogy csökkentse a cég függőségét a földgáztól. A német autógyártó ugyanis úgy véli, az orosz gázra vonatkozó embargó akár leállásra is kényszerítheti az autóipart – nyilatkozta Milan Nedeljkovic, a BMW termelési vezetője a Reutersnek.

A bajor cég 2021-ben energiaszükségleteinek 54 százalékát földgázból fedezte, most pedig azt vizsgálja, mely üzemeiben lehetséges a napelemek telepítése, és emellett terveket dolgoz ki a helyi hatóságokkal a hidrogén szállítására a lipcsei üzemébe.

autógyártás
Kép: BMW

Nedeljkovic elmondta, a hidrogén tökéletesen alkalmas a gázszükséglet csökkentésére vagy teljes kiváltására. Egyúttal hozzátette, amennyiben megszűnne a gázszállítás Oroszországból, az a teljes autóipart leállásra kényszerítheti, mivel a szektor a földgázfogyasztás mintegy 37 százalékáért felel Németországban.

A BMW orosz gáztól való függetlenedési tervei is a német iparban egyre inkább megfigyelhető trendet tükrözik, és egy olyan rendszer kialakításán dolgoznak, amely a rendelkezésre álló készleteket osztaná el a szállítások hirtelen leállása esetén.

A cég új, Debrecenben épülő magyarországi gyára főként napenergiát fog használni, amely a BMW szerint a világ első olyan autógyára lesz, amely teljes mértékben fosszilis energiaforrások használata nélkül üzemel majd. Nedeljkovic hozzátette, a cég a geotermikus energia használatának lehetőségét is vizsgálja Debrecenben.

tisztán elektromos BMW i4
Kép: BMW

A geotermikus energia stabilabb, mint az időjárástól függő megújuló energiák. A magas beruházási költségek és a fúrással kapcsolatos bonyolult engedélyezési folyamat miatt viszont nem tapasztalható akkora érdeklődés, mint a szél- vagy napenergia esetében. A Reuters kérdésére Nedeljkovic elmondta, bár az atomenergia stabilizáló tényező lehet, különösen ezekben a változékony időkben, de a BMW inkább a megújuló energiaforrásokra kíván támaszkodni.

Nyitókép: BMW