2021. október 26. | 15:04

Az olasz cég szerint az újdonság legalább akkora változást hoz majd, mint az ABS.

A Brembo 2024-ben egy új, intelligens fékrendszert fog piacra dobni Sensify néven. A Sensify révén a fékek egymástól függetlenül lesznek képesek működni az autó kerekein.

„Úgy gondoljuk, hogy a Sensify egy áttörést jelentő technológia lehet, és épp ugyanannyira felkavarja majd az autóipart, mint amikor az ABS először megjelent” – mondta Daniele Schillaci, a Brembo vezérigazgatója.

Schillaci egyúttal azt is elárulta, a Brembo tárgyalásokat folytat az egyik prémium gyártóval, amely már 2024-től a Sensify fékeket használná autóiban. A szakember arra számít, hogy a rendszer 2030-ra alapfelszereltségnek számít majd, legalábbis a felsőkategóriás modellekben mindenképpen.

A Sensify a Brembo jelenlegi féknyergekből, tárcsákból és fékbetétekből álló termékportfólióját ötvözi a digitális technológiával és mesterséges intelligenciával, hogy egy olyan innovatív rendszert hozzon létre, amely különféle szoftvereket és prediktív algoritmusokat használ, és digitálisan vezérli a fékrendszer működését.

A jelenlegi fékrendszerek esetében hidraulikus féknyergeket alkalmaznak, amelyek minden kerékre azonos fékerőt fejtenek ki. Amikor fékezés közben az egyik kerék elveszti a tapadást, az ABS rendszer a féknyereg nyitásával csökkenti az adott kerékre ható fékerőt, hogy az abroncs visszanyerhesse a tapadást. Ezt követően a rendszer ismét zárja a féknyerget, hogy folytatódhasson az autó lassítása.

Ezzel szemben a Sensify két vezérlőegységet használ – egyet az első és egyet a hátsó tengelyen. Ezek juttatják el a kívánt mennyiségű fékerőt külön-külön az egyes kerekekre. A Brembo újítása a fékezéshez elektromechanikus aktuátorokat alkalmaz, amelyek gyorsabb reakcióidővel rendelkeznek, mint a hidraulikus rendszer.

Az olasz cég szerint a Sensify jobb stabilitás tesz lehetővé, mivel képes kiküszöbölni az ABS működése során fellépő ideiglenes tapadásvesztést. Egyúttal növeli a fékrendszer hatékonyságát, ugyanis amikor az egyik féktárcsa vagy féknyereg túlmelegszik, az adott keréken csökkenti, a másik három keréken pedig megnöveli a fékerőt.

Ráadásul a Brembo úgy számol, azáltal, hogy a két vezérlőegység adatokat oszt meg egymással a féknyergek állapotáról, a rendszer képes megfelelő fékerőelosztást biztosítani, hogy ezáltal csökkentse a fékek kopását.

Mint általában az új technológiai megoldások esetében, a Sensify először a drágább, prémium modellekben mutatkozik majd be. Igazán nagy változást azonban a közúti áruszállítás, vagyis a teherautók és kamionok esetében hozhat. A teherautók fékrendszere hatványozottan nagyobb terhelésnek van kitéve, mint egy személyautóé, és a rakomány mennyiségének változásával módosul a súlyelosztás is. Ezekben a helyzetekben az intelligens fékerőelosztás komoly előnyt jelenthet.