Brutális kihívás előtt az európai autógyártók

Közzétéve:
2018-10-10, 12:58

Nagy kihívást jelent majd az európai autóiparnak az a kedd éjjel született megállapodás, miszerint 2030-ra 35 százalékkal kellene leszorítani az új autók szén-dioxid-kibocsátását a 2021-re előirányzott értékekhez képest.

A meccs még nincs lejátszva, ám az autóiparnak mindenképp össze kell szednie magát! Az éjszakába nyúló tárgyaláson a környezetvédelemért felelős európai miniszterek végül abban állapodtak meg, hogy a tagországok kormányait tömörítő Európai Tanács (ET) már szerdán megkezdheti az intézményközi egyeztetést a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséről, a másik uniós társjogalkotónak számító Európai Parlamenttel (EP).

Ez azért lesz érdekes, mert az EP 2025-re 25%-os, 2030-ra pedig 40%-os csökkentést szavazott meg október elején, vagyis azon megy majd a meccs, hogy 35 vagy 40%-os legyen a vágás. Bármelyiket is fogadják el végül, az autóiparnak mindenképp növelnie kell kutatás-fejlesztési ráfordításait, hiszen az Európai Bizottság korábbi döntése 2025-re 15, 2030-ra pedig 30 százalékos csökkentést irányzott még elő, és nem számítottak arra, hogy ehhez képest az EP még szigoríthat.   

autófejlesztés
A szigorítás komolyan megdobhatja az autógyártók K+F büdzséjét

A miniszteri megállapodás nagyon nehezen született meg, Németország és több keleti tagállam sokáig ragaszkodott az Európai Bizottság által eredetileg javasolt 30 százalékos célértékhez, amelyet mások - például Franciaország - viszont 40 százalékra akartak emelni. Az EU soros osztrák elnöksége által beterjesztett kompromisszumra húsz ország szavazott igennel, négy nemmel, négy pedig tartózkodott.

A pontos részleteket egyelőre nem ismertették, annyit azonban tudni, hogy valamelyest eltérő szabályok vonatkoznának azokra az országokra, ahol az uniós átlag 60 százalékánál alacsonyabb a zéró- és alacsony kibocsátású járművek piaci részesedése a személyautók és kisteherautók piacán.

A hatalmas autóiparral rendelkező Németország képviselője szerint a 40 százalékos visszavágás munkahelyeket sodort volna veszélybe és ártott volna a gazdaságnak, Berlinnek pedig bizonyos keleti tagállamokkal együtt sikerült is blokkoló kisebbséget létrehoznia ennek megakadályozására. Az EP előtt volt egyébként egy 45 százalékos javaslat is, amiről a BMW vezérigazgatója, Harald Krueger elmondta, hogy akkor lehetne csak 2030-ra teljesíteni, ha az európai személyautó-eladások 70 százaléka elektromos jármű lenne addigra.   

elektromos autók töltőre csatlakoztatva
Ahhoz, hogy 45 százalékkal csökkenjen 2030-ra a CO2 kibocsátás, az eladott újautók 70 százalékának elektromosnak kellene lennie.

Magyarország és a régió félelmei több szempontból is érthetőek, hiszen az autóipar nagyon fontos a terület országai számára. Többek között Hollandia és Írország ugyanakkor csalódottságának adott hangot az álláspontjuk szerint nem elég nagy csökkentés miatt. A luxembourgi ülést követően Miguel Arias Canete uniós klímavédelmi biztos üdvözölte a megegyezést.

A hivatalos adatok szerint mindössze 0,1 százalék volt az elektromos autók aránya 2015-ben Európában, a hibrideké pedig 0,4 százalék. Európában évente 400 ezer korai haláleset írható a légszennyezés számlájára. Ugyanakkor az EU tagállamaiban élők 6 százalékát az autóipar foglalkoztatja, és ide áramlik a K+F-befektetések több mint egynegyede is.

Forrás:

Kapcsolódó írások

Nem mindenki sikeres az elektromos autók piacán
2018. február 19.
Jól fogynak Európában az elektromos autók, 2017-ben összesen 306 ezer ilyen járművet adtak el. A kínai gyártók azonban még fejtörést okozhatnak.
2018 lehet az elektromos autózás nagy éve?
2018. május 07.
Nagy fejlesztések várhatók a töltőhálózatoknál, így végre nem csak több töltő lesz, hanem a „tankolási” idő is lerövidülhet!
2019-től kötelező lesz hangot kiadniuk az elektromos autóknak!
2018. május 08.
2019 júliustól már kizárólag hanggenerátorral felszerelt elektromos és hibrid autókat lehet forgalomba helyezni az Európai Unión belül.
Még legalább tíz akkumulátorgyárra lesz szükség 2025-ig
2018. május 31.
A villamosautózásra való rohamos átállás fényében még legalább tíz akkumulátorgyár létrehozására lesz szükség 2025-ig!