2022. augusztus 03. | 17:58

Nem csak a figyelmetlen autósok miatt alakulnak ki veszélyes helyzetek a kereszteződésben.

A 3-as metró felújítását 2017-ben kezdték el, azóta pótlóbuszokkal helyettesítik a kiesett járatokat. Azóta próbaüzemmódban többször átadtak részeket a vonalból, de májustól ismét változtattak a forgalmi renden, így a metró csak a Göncz Árpád városközpontig jár, utána csak a pótlóbuszokra lehet számítani.

Azonban az így végállomássá, a másik oldalon pedig induló állomássá avanzsáló Árpád hídi megállók némi fejtörést okoztak a Budapesti Közlekedési Központ számára, mivel az üresjáratoknak a híd egyik oldaláról a másikra kellene átjutniuk, minél hamarabb. Csak egy aprócska gond van, a Váci út, ahonnan nem lehet balra kanyarodni, egy busz pedig nehezen lenne képes jobbos kanyarokat tenni a környező kis utcákban.

Budapesti forgalom

A BKK érdekes megoldással állt elő. A pótlóbusz végállomásától két sáv fut, a belső a Vácira vezet. A jobb oldali kanyarodó sávként szolgál a Petneházy utcára. Ez a két sáv évek óta érintetlen és ugyanúgy működtek már 2009-ben is, mint idén májusban. Az új, ideiglenesen felfestett buszsáv azonban zavart és frusztrációt okoz a megszokásból vezető autósoknak.

Az M3-as pótlóbusz útvonalát sárga felfestés és vastag betűk jelzik, a külső, lekanyarodó sáv buszsávvá változott és záróvonal figyelmezteti az autósokat, hogy semmi keresnivalójuk benne. De hova vezet ez a különbejáratú buszsáv, amelyen még az a 115-ös és 950-es busz sem járhat? A pótlóbuszok számára elkülönített sávocska a Petneházynál balra kanyarodik, keresztbe vágja a Váci utat és a híd másik oldalán az M3 metrópótló megállóhoz vezet.

Külön lámpa is kijár ezért a manőverért, egy olyan jelzőlámpát állítottak fel az út jobb oldalán, mint amilyet a villamosok is használnak. Amikor a bal sávban piros a lámpa, a busz szabad utat kap és fordítva, ezzel elkerülve a karambolt. Jóval a kereszteződés előtt, mindkét oldalon, jól látható tábla jelzi a forgalmirend-változást és a sárga záróvonal már itt elkezdődik.

Budapesti forgalom

A rutinból vezetők egyszerűen nem veszik észre a hatalmas betűkkel felmázolt busz feliratot az orruk előtt, mind végigrobognak ezen a sávon és a végéhez érve azzal szembesülnek, hogy elfogyott előlük az út. Az a jobbik eset, ha időben észbe kapnak, visszatérnek a saját sávjukba és onnan kanyarodnak le, vagy a buszsáv végén ácsorognak, amíg zöldet nem kapnak. Azonban van két másik lehetőség, amely sokkal balesetveszélyesebb és rövid, félórás ott tartózkodásom alatt sajnos mindkettőt megtapasztaltam.

Volt egy sofőr, aki szabálytalanul a buszsávban haladva akart bekanyarodni a Petneházy utcába, azonban egyszerre ért oda egy szabályosan haladó autóssal, akiről tudomást sem véve bevágott az utcába. Bár nem történt baleset, az oda nem figyelés miatt csak a másik autós előzékenységén múlott a dolog.

A másik eset az, hogy a buszsávban haladó összetéveszti a lámpákat. Mivel az autósok lámpája éppen fordítva működik, mint a pótlóbuszoké, nem csak az jelent veszélyforrást, hogy egy autó szabálytalanul a buszsávban közlekedik, hanem az is, hogy emiatt feltartja a buszokat. Egy vörös pickup végigszáguldott az üres buszsávon, de mire a végére ért, pirosat kapott, így félig a sávban maradva, félig már a Petneházy utcába lógva.

Budapesti forgalom

Megkérdeztem a BKK egyik sofőrjét, buszosként hogyan éli meg a kialakult helyzetet. Azt felelte, mivel ez a szakasz éppen üresjárat és senki nem tartózkodik a buszon rajta kívül, nem zavaró a dolog, kivéve persze, ha egy autós beragad az ő sávjában a piros lámpa miatt. A sofőr azt is elmondta, hogy sokkal többen vannak azok, akik nem tudják a helyes haladási irányt, pedig a táblák és a felfestés világosan közli, miről is van szó.

Éppen a sarok előtt, egy parkolórész mellett, a járdán kialakítottak egy kisebb irodát a BKK dolgozóinak, ezért a sofőrök előszeretettel állnak meg pár percre, kicsit nyújtózni. Mivel elméletben csak a pótlóbuszok használhatják a sávot, nem tartanak fel más járatokat. Az, hogy két-három busz áll a sávban, arra ösztönzi az autósokat, hogy visszatérjenek a saját, kijelölt útvonalukra és csak a szaggatott csík megjelenésekor kanyarodjanak. Ha viszont épp nincsen busz, ami öt-tízpercenként könnyen előfordul, három-négy autó is végigszáguld a pótlóbuszsávban, hogy némi időt nyerjen magának.

Budapesti forgalom

A BKK Sajtóosztályát kerestem meg azzal a kérdéssel, mégis miért ezt a megoldást alkalmazták és mik a tapasztalataik a helyszínnel kapcsolatban. A válaszban kifejtették, hogy az M3-as metró felújítása miatt forgalomba állított buszok van, hogy 45 másodpercenként követik egymást, így a lehető leggyorsabb módon kellett a két városközponti megállót összekötni, ez pedig a híd végénél van.

A külön felszerelt jelzőlámpa és buszsáv szintén a buszforgalom megkönnyítését és a járatszám fokozott ütemét igyekszik segíteni. Elmondták, hogy a megoldás nem egyedülálló, a Lehel és a Nagyvárad téren is hasonló módokat alkalmaztak.

Hozzátették, hogy a táblával és festéssel is feltüntetett külső sávot csak a buszok használhatják, az autósok minden esetben a belső sávban kell, hogy közlekedjenek, a Petneházy utcára való lekanyarodást pedig a sáv végén kell végrehajtani. Tapasztalataik szerint május óta egyre kevesebben vannak a figyelmetlenek és szabálytévesztők, akik azonban továbbra sem képesek az új forgalmi rend szerint közlekedni, legtöbbször csak azért teszik, mert nem figyelik kellőképpen a jelzéseket.

Budapesti forgalom

A Budapesti Rendőr-főkapitánysággal közös megegyezés keretében havi rendszerességgel szűrik a szabálytalankodókat a buszsávokban, többek között a metrópótló nyomvonalát érintő szakaszokat is.

A Budapesti Rendőr-főkapitányságtól is érdeklődtem, hogy szoktak-e razziázni itt, az Árpád hídnál is. A BRFK megerősítette a BKK állítását, azt sajnos azonban nem jegyzik, hogy melyik kereszteződésben hány baleset és szabálysértés történik, így nem tudtam meg, mennyire gyakoriak és mennyire súlyosak a balesetek és kihágások a fent említett helyszínen.

Budapesti forgalom

A két szervezet együttműködése mindenképp sikeresnek mondható, tavaly tizenegy közös akciót tartottak, főképp a belvárosban és a nagyobb forgalmú utakon, köztük a M3-as metrópótló útvonalán is. Azonban a város szinte minden pontján vannak buszsávok és mindenhol vannak olyanok, akik teljes mértékben figyelmen kívül hagyják az erre a sávra vonatkozó szabályzatot, a rendőrség pedig nem állhat ott minden egyes sarkon, a szabálysértőkre várva. Jó megoldás lehetne, ha a Magyar Közúttal megállapodva hozzáférhetnének a cég által használt forgalomfigyelő kamerák képeihez, ezzel kiszűrve minden egyes szabálytalankodót, sajnos azonban eddig nem történt ilyen megegyezés.

Megkérdeztem Pető Attila Kreszprofesszort, az érvényben lévő vezetési jogszabályok szerint mit kell tennie az autósoknak ebben a helyzetben. Szerinte már a táblákkal baj van. A KRESZ szerint kék háttérben kell mutatni autóbusz piktogrammal, hogy a sáv melyik járművek számára elérhető. A Göncz Árpád Városközpont esetében viszont sárga táblára került egy behajtani tilos jelzés és a BKK felirat, amely egy külföldi vagy éppen Budapestet kevéssé ismerő autósnak vajmi keveset mond. Az útburkolati jelekkel is akadnak hibák, bár a záróvonal az minden színben záróvonal, de a buszsávot jelölő festésnek – még ha ideiglenes is - fehérnek kell lennie.

Budapesti forgalom

Pető Attila azonban azt mondja, akkor is gond lenne, ha Váci úti helyzet minden tekintetben megfelelne a buszsáv fogalmának. Akkor mi a további hiba? A KRESZ szerint: „Más jármű erre a forgalmi sávra - a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve - nem hajthat rá."

Abban az esetben, amikor bekanyarodni kívánunk az útról, jogosan használhatjuk a sávot és a szabályzatban a következő mondat olvasható: „az útkereszteződés előtt kellő távolságban kell besorolni". Mégis, mennyi pontosan a kellő távolság? Egy autónyi? Tíz méter? Nincsen pontos mérték kijelölve, tehát akár több tíz méterrel a kereszteződés előtt besorolhatunk a buszsávba. Emellett a felfestett besorolás rendjét jelző nyilak megléte is értelmetlen, hiszen a jelzőlámpánál így is-úgy is lehetőségünk lesz egyenesen továbbhaladni, vagy lefordulni.

Az Árpád híd tövében kialakult helyzet külső szemlélőként egyszerre komikus és elszomorító, viszont biztos vagyok benne, hogy rengeteg frusztrációt is szül. A buszok közé beragadt és szerencsétlenül a saját sávjukba vergődni kívánó autóknak egyszerre kívánja az ember, hogy sikeresen kilavírozzanak, de egyszerre azt is, hogy figyeljenek oda jobban. Bár tény, hogy a BKK nem pontosan a KRESZ-nek megfelelően táblázta ki az új sávot, a BUSZ felirat és a záróvonal egyértelműsítik, hogy azon a száz méteren autósnak nincs helye a sávban.

Képek: Tauber Ákos