2021 szeptemberében úgy alakult, hogy a BKK Zrt. kicsit megrázta magát és a hónap 22. napján, egy szűk sajtós csoportnak megmutatta a VIII. kerületi Szabó Ervin tér 2. szám alatt működő BKK Futár Központ forgalomfelügyeletének működését. Minden normál halandó, így jómagam is, a BKK Futár applikációval kapcsolatos valamilyen fejlesztés bemutatását várta volna az előadáson. Nem így lett, viszont az kiderült, hogy a magyar bürokrácia még mindig fájóan amatőr hibákkal van tele, hiába fejlesztik gőzerővel az informatikai hátteret a rendszer résztvevői, nem igazán vannak egymással összekapcsolva.

Budapesti Közlekedési Központ

Mindenekelőtt átfogó képet kaptunk a BKK szervezeti felépítésével, helyesebben mondva azzal a részével kapcsolatban, ami a közösségi közlekedésben résztvevő járművek üzemeltetésének területét illeti. Kiss Attila Máté, a forgalomfelügyelet szakkoordinátorának prezentációjából megtudtuk, hogy manapság már rég nem állja meg a helyét az, ha az ember csak szidja a BKV-t, mert esetleg túl meleg van vagy hideg, esetleg valami egy műszaki hiba miatt lerobban.

Ennek oka, hogy a Budapesti Közlekedési Központ nem üzemeltet saját járműveket, a közösségi közlekedési hálózat járműveinek egy részét a jól ismert BKV Zrt., másik részét az ArrivaBus Kft. adja, ahogy az elővárosi közlekedést ellátó járművek pedig a Volánbusz és a MÁV HÉV kötelékéből származnak. Szemléltetvén, hogy ez mekkora járműállományt és milyen összetett kapcsolatot jelent az alvállalkozókkal azt is megtudtuk, hogy (csúcsidőben) naponta 43 179 alkalommal indul el valamilyen BKK jármű az egyes végállomásokról. Részleteiben véve ez azt jelenti, hogy 2531 metró, 876 HÉV, 6911 villamos, 3550 trolibusz, 71 hajó és 29 240 autóbusz útvonalát kell figyelemmel kísérni nap mint nap, a menetrend betartása érdekében.

BKK Futár

Van is bőven munka a járatokkal, mert a 4 metró-, 35 villamos és 280 autóbuszvonallal rendelkező budapesti hálózat a pandémiás lezárások előtti időszakban 4,3 millió felszállást regisztrált a járműveire. A korlátozások időszakában 30 százalék körüli felhasználó fordult meg a járatokon. Mára úgy ahogy rendeződni látszik közlekedési szokások káosza, mert a korábbi forgalom 80 százaléka körül üzemeltek a járatok az utóbbi időben a kihasználtság tekintetében.

A hatalmas utasforgalom zökkenőmentes lebonyolításának háttere a Szabó Ervin téri központi épületben zajlik, ahol az operátorok élőben figyelik nap mint nap a történéseket a Budapest Közút Zrt. kamera rendszerén keresztül, és követik a járműveket a GPS adataik alapján. Ha fennakadással találkoznak valahol, az operatív feladatokat ellátó szolgálat munkatársai felmérik a helyzet súlyosságát, és azonnal igyekeznek áthidalni a problémát a menetrend betartása érdekében. Szorgos hangyabolyként üzemel a BKK futár központ, ami külsős szemmel is vérprofi szervezeti működést mutatott.

Telefonáló ember

A munkaállomások monitorjait aktívan 26 diszpécser figyeli, akik összesen 1800 jármű (villamos, trolibusz, autóbusz) közvetlen felügyeletét végzik el. A diszpécserek átlagosan 70 jármű, azaz 12 vonal teljes felügyeletét látják el, bár a kiemelt vonalakat, mint például az 1-es villamos pályáját ellenőrző kollégáknak kevesebb vonal jut. A problémakezelést 4 központi diszpécser és a fődiszpécser látja el, akiknek döntései közvetlenül érintik autósok százait egy-egy baleset vagy műszaki hiba kezelése során.

A BKK Futár központ munkatársai felelősek a menetrend betartásáért a sofőröknek adott közvetlen utasításokkal. A forgalom folyamatos megfigyelésével és a sofőrökkel való kapcsolattartással, élőben képesek beavatkozni a közlekedés menetébe, ezzel biztosítják az egyneletes járatforgalmat, a zavarok elhárítását és a baleseti helyszínelést. Az operátorok munkáját a helyszíni forgalomirányító egységek segítik, amiből a fővárosban 6 darab van összesen.

Budapesti Közlekedési Központ

Ezek azok a megkülönböztető jelzéssel ellátott, BKK zavarelhárítás felirattal jelzet járművek, amikkel rendszeresen találkozhat a fővárosban autozó. Gyakran látni a városban, ahogy ezek próbálnak átjutni a városi dugó forgatagán, sajnos lényegesen kevesebb figyelmet kapva az autósoktól, mint mondjuk egy mentő, rendőr vagy tűzoltó esetében, pedig mint kiderült, ezek az egységek nem egyszer életet mentenek. Mivel a BKK Futár központjának munkatársai élőben figyelik a város történéseit és autóban utazó képzett kollégák folyamatos mozgásban készen állnak az azonnali bevetésre, a helyszínre gyakran ők érnek ki leghamarabb. Előfordul, hogy a mentő kiérkezéséig a központ kollégái kezdik egy bajba jutott újraélesztését az autóba szerelt defibrillátorral.

Vass Gabriella kommunikációs szakkoordinátortól megtudtuk, a probléma felismerése és elhárítása mellett a közösségi közlekedési hálózat legfontosabb feladata, hogy ügyfeleit folyamatosan tájékoztassa az esetleges változásokról, ami a két közlekedési információs munkatárs feladata. Ezt a BKK Futár központjából üzemeltetett digitális kijelzők, a közösségi média felületek, a BKK Futár és BKK info applikációján keresztül teszik meg a kommunikációs osztály tagjai. Az utasok panaszkezeléséből kiderült, hogy a legnagyobb problémát azonban továbbra is információk célba érkezése jelenti, mert még mindig nem alakult ki az okos felületek használati rutinja az embereknél. Ahol tehát nincs digitális kijelző a megállóban, de gyanús késés tapasztalható, érdemes előkapni az okostelefont és megnézni a már említett kommunikációs csatornákat.

BKK munkatárs

A BKK Futár központjánál jobban kevés szervezet látja át a város forgalmát élőben, így az általuk feldolgozott információk aranyat érnek a budapesti közlekedés tervezhetőségében. A fejlődő kommunikációs osztálynak hála ezek a közlekedési információk elérhetőek a nagyközönség számára is, a Kossuth Rádió és a Spirit Fm közlekedési információs blokkjában is, de az analóg csatornákat kerülő autósok sem maradnak ki a tájékoztatásból, amennyiben használják a Waze alkalmazást. A BKK Futár szoros kapcsolatot ápol az applikáció magyarországi kirendeltségével, így az időszakos útlezárásokkal és komolyabb forgalmi változásokkal kapcsolatos információk nagyrészt a központ információi alapján kerülnek a rendszerbe.

A BKK vonalát korlátozó, komoly forgalmi dugókat okozó események megoldása nem mindig egyszerű, mivel a szolgáltató sok esetben nem intézkedhet, főleg ha az magántulajdon megrongálásával járna. Ezért a Futár Központ munkatársai szoros kapcsolatban vannak a FÖRI-vel (Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság), akik intézkednek a központ kérésére, ha szabálytalanságból, esetleg balesetből keletkező akadály korlátozza a forgalmat.

BKK figyelő monitorok

Összességében lenyűgöző volt látni a központ munkáját, valóban az volt az érzésem, hogy 2021-ben ilyen gyors reagálású, komoly informatikai háttérrel rendelkező szervezet képes arra, hogy az óriási dugókat okozó forgalmi helyzetek felszámolásával lényegesen élhetőbbé tehetik a városi forgalmat, nem csak a BKK járatait használó közösség számára, hanem a budapesti autósoknak is.

Ugyanakkor a rendszer lábait itt is - mint Magyarországon sok más területen - a hivatalok működési alapelve rúgja ki. Mert, ha egy helyi munkavégzéshez valamilyen közúti korlátozást kell alkalmaznia egy kivitelőzenek - legyen az építkezés, közmű hálózat fejlesztés...stb. -, annak bejelentési kötelezettsége van az adott útszakaszt felügyelő hatósághoz, és a mint megtudtuk, s BKK-hoz is, hiszen adott esetben ellehetetlenítheti egyes járatok közlekedését.

A munkavégzés feltétele a hatóság által kiadott engedély, így a felelős kivitelező ennek megszerzésével kezdi csak meg a munkát, de az is kiderült, hogy a BKK gyakran kimarad az információ áramlásból. Mivel a hatósági engedély hiánya azonnali büntetést von maga után, így ennek megszerzését tehát ritkán felejtik el. A BKK értesítésének elmulasztása azonban nem jár büntetéssel, ezért őket gyakran nem értesítik. Ez hiba a kivitelező részéről, ettől függetlenül a hatóság jó szokásához híven ráül az iktatott információkra.

Ha a bejelentést a BKK részére elmulasztotta megtenni a kivitelező és ezzel forgalmi káoszt okozott az egyes útszakaszon, joggal kerülhet szúrós pillantások kereszttüzébe, de szerintem a felelősség ennél megosztottabb. Hogy történhet meg az, hogy egy hatóság, amelynek a felügyelete alá tartozik egy útszakasz - ami végeredményben azt jelenti, hogy hatósági jogkörének gyakorlásával felelős biztosítani azon útszakasz forgalmának folytonosságát -, nem osztja meg az információt a szolgáltatóval, aki a legnagyobb mértékben van befolyással az budapesti úthálózat forgalmára.