2022. szeptember 05. | 13:54

Konkoly-Thege Máté, az ipari gyártógépek értékesítése és szervízelése terén 40 éves tapasztalattal rendelkező Thege-Plastic Kft. ügyvezetője szerint a műanyagipart is súlyosan érintő válság miatt biztos, hogy lesz olyan vállalat, amelyik végleg lehúzza a rolót. A gyengék elesnek, az erősek megerősödnek, ahogy ez a válságokban lenni szokott. De vajon milyen helyzetben találta a recesszió a műanyagipart, mi került a műanyagipari vállalkozások fókuszába a válság idején, és van-e olyan terület, ahol a nehézségek ellenére fejlesztenek a piaci szereplők?

Milyen helyzetben találta a recesszió a műanyagipart?

A nagy vízválasztót talán az autóiparba begyűrűző válság jelentette. Magyarországot elsősorban a német autóiparban bekövetkező kedvezőtlen változások érintik, amelyeket az ukrán-orosz háború, valamint a koronavírus-járvány alatt megjelenő és egyre csak felerősödő anyaghiány csak még súlyosabbá tett. Egyes becslések szerint az autóiparban tevékenykedő vállalatok több mint 80 százaléka tapasztalt termelési problémákat az ellátási láncok fennakadásai miatt. Arról nem beszélve, hogy sokan közülük már a háború kitörése előtt is nehéz helyzetben voltak. Tehát az autóiparnak beszállító műanyagipari cégeket kedvezőtlen helyzetben érte a válság. Azóta is sok üzem üres kapacitásról számol be, ráadásul egyre kevesebb a realizálódó projekt is. Persze kivételek mindig akadnak, például az elektromos autó, az építőipari, az egészségügyi, az élelmiszeripari és az elektronikai szektor is előnyösebb helyzetben van.

A pandémia miatt kialakult helyzetben elsősorban a rövid távú innovációkra van nagyobb igény a vállalkozásoknál, és a hosszabb távra szóló fejlesztések kevesebb cégnél kerültek előtérbe. Mi került a műanyagipari vállalkozások fókuszába a válság idején?

Inkább azt mondanám, nincs is nagyon mire fókuszálni, hisz az előbb említett nehezítő körélményeken túl még a már 2021-ben drágulni kezdő alap- és adalékanyagok, valamint az energiaárak emelkedése is súlyosbítja a problémát. A piac egyes szereplői ott tartanak, hogy még, ha meg is vásárolnák a drágább, de a gyártáshoz szükséges elemeket, nem tudnák értékesíteni azokat.

Sajnos már most látszik az is, hogy munkavállalói oldalról is egyre érzékenyebben érinti a válság a műanyagipari szereplőket. Éppen, hogy elkezdte volna utolérni magát a piac, erre most az eddigi három műszak helyett kettőben, esetenként pedig már csak egyben termelnek. Olyan vállalkozásról is tudok, ahol konkrétan leálltak a gyártással. Csendesek az üzemek. Ugyanakkor a munkaerőhiány bizonyos területeken még mindig jelen van, például a szerviz, a karbantartás és a géplakatosok területén sok a nyitott pozíció.

Konkoly-Thege Máté, az ipari gyártógépek értékesítése és szervízelése terén 40 éves tapasztalattal rendelkező Thege-Plastic Kft. ügyvezetője | Fotó: Thege-Plastic Kft.

A kérdést érdemes más irányból is megközelíteni. Mi történik azokkal a gyártókkal, akik a kapacitásuk 100 százalékából eddig 60-at az autóiparnak tartottak fenn, és amely kapacitás jelenleg 20, 30 vagy 40 százalékon áll. A „nyitott szemmel” való hozzáállás korábban is jellemző volt a piaci szereplőkre, hisz mindannyiunknak érdeke volt a több lábon állás, de a mostani helyzet szerint ez már nemcsak az előremutató gondolkodás miatt lényeges, hanem azért is, hogy a cégek egyáltalán működni tudjanak. Pontosan tudom, mennyire nehéz az átállás. Gondoljunk csak bele, hogy egy ügyvezetőnek évtizedek óta kialakult kapcsolatrendszere volt az autóiparban, és most gyakorlatilag egyik napról a másikra kellene felvennie a kapcsolatot a csomagoló vagy az élelmiszeripari szereplők képviselőivel. Mindezt olyan helyzetben, amikor egyre többen jelennek meg szabad kapacitással a piacon… Ha építőiparral foglalkozó cég lennék, aki kitalálná, hogy azt, amit eddig Lengyelországban gyártattam, szeretném hazai vállalatoktól beszerezni, az ajánlatkérésemre legalább húsz válasz érkezne…

Sajnos, biztos, hogy lesz olyan, aki végleg lehúzza a rolót. A gyengék elesnek, az erősek megerősödnek, ahogy ez a válságokban lenni szokott.

Emlékszem, a 2008-as válság előtt ment csődbe a Battenfeld, amelynek berendezései üzletünk alapját jelentették, az új tulajdonos pedig sorra mondta fel a közép-kelet-európai régió országaival a szerződéseiket, így velünk is. Ekkor kerültünk át a Ferromatik Milacron-hoz, és ekkor léptünk be a kínai gép-gyártók piacára is. Hamar érzékeltük a megrendelőink igényét, amely szerint a válságban olcsó, de akár még a használt gépekre is fokozódik az igény, a kínaiak pedig ezeknek megfelelő, kedvező árakon kínálták az új megoldásaikat. Miután beszálltam a cégvezetésbe, az egyik első feladatom a kínai kapcsolatok kialakítása volt, aminek köszönhetően partnerségre léptünk a ChenHsong vállalattal, amelyet már több mint tíz éve képviselünk.

Annyival összetettebb most a képlet, hogy gyakorlatilag megjósolhatatlan, mely iparágak kerülnek ki győztesen, hisz a piaci trendek is felborultak. Csak egy példát mondok, 2008-ban tudtuk, hogy az autóipar válságban volt, de abban is biztosak voltunk, hogy fel fog állni. Ezúttal viszont olyan átalakuláson megy keresztül, hogy nem tudjuk, mit eredményeznek a folyamatok, hiszen azok az alkatrészigények, amelyek a benzines autókhoz kellettek, nem feltétlenül szükségesek az elektromos autókhoz, és sorolhatnám.

Van olyan terület, ahol a műanyagiparban – a nehéz helyzet ellenére vagy éppen azért – fejlesztések történtek?

Az egészségügy, az élelmiszer- és az építőipar fejleszt. Nekünk is van olyan vevőnk, aki inkább előremenekül, ha fogalmazhatok így. Ők nem csak gépparkot frissítenek, hanem kapacitást is bővítenek. De jellemzően a túlélésre játszanak a piaci szereplők, különösen a kkv-k, akiknek, ha volt is ambíciójuk innovatív fejlesztésekre, azok – a sajnálatos körülmények miatt – a sor végére kerültek.

Hogyan hat az energiafelhasználás optimalizálására a drasztikusan változó gazdasági környezet?

Ez a folyamat hozzánk még nem gyűrűzött le. Olvasom, hogy fokozódó kereslet van például napelemre, de mire az ehhez kapcsolódó gyártásigényt mi érzékeljük, eltelik egy kis idő. Még csak azt sem tudom mondani, hogy nagyobb az igény az elektromos, tehát jelentős energia-megtakarítással dolgozó gépekre, mint a japán JSW, mert még a korszerűtlen gépeket is inkább leállították a tulajdonosok…

Hogy áll az iparág az innováció, a big data és a mesterséges intelligencia területén?

Automatizálásról és továbbképzett munkaerőről lehet beszélni, azzal a kitétellel, hogy az automatizálás sem valósulhat meg minden szinten, hiszen a mikro- és kisvállalkozásoknak többnyire a kis szériás termékek gyártására van lehetőségük, így ezeket nem éri meg automatizálni. Emiatt a kisebb gépparkkal rendelkező üzemek az ipar 4.0-s vagy 5.0-s megoldásainak előnyeit sem aknázhatják ki.

Ettől még persze fokozódhatna az igény az innovációk bevezetésére, egyes fejlesztések előrébb kerülhetnének a tervezettnél, de mivel ezek rendkívül beruházás-igényesek, ezért nem tartom valószínűnek. Amit látunk, hogy az az 5-10 százalékos energia-megtakarítás, amelyet egy-két modernebb gép beszerzése és hadrendbe állítása jelent, ma sokkal vonzóbb, mint korábban. Egyre megfontoltabbak a vevők, akik számára minden megtakarított forint számít.

Milyen helyzetben találta a recesszió a Thege-Plastic Kft.-t?

Év elején a fémiparban terjeszkedtünk. A főként kínai gyártók kiváló ár/érték arányt biztosítanak a fém megmunkálás területén is. Ezen szakágunk egyik zászlóshajó termékét vezettük be a piacra: a Xuzhou Metalforming fémpréseit és megoldásait (hidraulikus prések, húzóprések, mechanikus-excenter prések, speciális célú testreszabott prések és ezek perifériái, mint például tekercselők, egyengetők és előtoló adagolók).

A Xuzhou fémprések hatvan év fémmegmunkálási tapasztalatait ötvözik rengeteg kutatás-fejlesztéssel, a mindenkori saját mérnökcsapat tevékenységének eredménye pedig húsz saját szabadalom. Szinte az összes alkatrészük saját gyártású, számos nagyméretű padlófúróval és marógéppel, nehéz esztergagéppel, maró-gyalugéppel és egyéb kulcsfontosságú berendezéssel rendelkezik a vállalat termékeik előállításához. A hidraulikus és elektromos komponensek nemzetközi szállítóktól kerülnek beépítésre, így azok csereszabatosak a hazai piacon is könnyedén beszerezhető alkatrészekkel. A Xuzhou présgépei a repülőgépgyártástól a háztartási gépekig minden iparágban népszerűek.

Mint az tudható, több mint negyven éves tapasztalatunk van a műanyagiparban és az ipari gépek területén. Ennyi ideje foglalkozunk présgépekkel, értékesítünk és szervizelünk műanyag fröccsöntő gépeket, illetve azok perifériális berendezéseit. Többnyire horizontális gépekkel foglalkoztunk, azonban a közelmúltban behoztunk a magyar piacra egy, a TAYU Machinery Co., Ltd., az egyik legprofesszionálisabb fröccsöntő gépgyártó a Távol-Keleten, vertikális berendezését, amely azoknak lehet jó választás, akik eddig nem tudták, hogy lehet gyorsabban és költséghatékonyabban is gyártani.

A tavalyi rekordévünkhöz képest visszaesést látunk, de szerencsére még így is egy átlagosan jónak mondható forgalmunk lesz.