Visszatérő probléma Magyarországon, hogy a hazai utakon közlekedő járművek átlagéletkora fokozatosan nő. Habár 2019-ben több mint 15 százalékkal, számszerűsítve 158 ezerre nőttek itthon az újautó-eladások (mely évtizedes rekordnak számít), az importált használt autók átlagéletkora még mindig nem elég alacsony. A tavaly behozott 156 ezer gépjármű nagyjából 60 százaléka több mint tíz éves volt. Ezzel a hazai autóállomány átlagéletkora elérte a 14,4 évet.

Itthon a leggyakoribb személyautók az Opelek, a Suzukik és a Volkswagenek. Ezeket követi a Ford és a Renault, további érdekesség pedig, hogy az 1990-ig legyártott Ladákból még mindig 20 ezer fut idehaza. Sőt, még négy „szoci autó” modellből közlekedik Magyarországon ezernél több példány, hiszen nagyjából 5 ezer Wartburg, további 5 ezer régi Škoda, 3 ezer Polski Fiat és 1250 darab UAZ van forgalomban.

Lada 2101 oldalról

A személyautó-állomány egyébként továbbra is nő, hiszen 4,7 százalékkal bővült a járműpark Magyarországon 2019-ben, ezzel pedig meghaladta a 3,8 milliót. A DataHouse további adatai szerint Pest megyében 451 autó jut ezer főre, ezt követi Győr-Moson-Sopron 440-nel, valamint Vas megye 432-vel. Ehhez képest északon és keleten sokkal másabb a helyzet Magyarországon. Borsodban például 301 darab gépjármű jut ezer főre, ez pedig a legalacsonyabb érték idehaza.

A hírek szerint tervben van egy olyan intézkedéscsomag, mely segítheti a fiatalabb, ezáltal jobb környezetvédelmi jellemzőkkel bíró használt autók térnyerését. Ezzel szorítanák vissza azt, hogy a nyugati országokból „kitoloncolt” öregebb járművek Magyarországon jelenjenek meg.