2023. március 17. | 07:38

A sztrádakezelő többek közt ezért sem érzi felelősnek magát.

Továbbra is tart a vizsgálata annak a tömegbalesetnek, ami március 11-én következett be az M1-es autópályán. A karambolsorozatban közrejátszott, hogy egy komoly porvihar alakult ki, amelynek következtében minimálisra csökkent a látótávolság, emellett az arra közlekedő sofőrök rossz reakciója is tényező volt.

A balesetnek közel 40 sérültje volt, egy ember pedig elhunyt. Több mint 40 jármű volt érintett, több kamion is kigyulladt az autópályán.

A HVG felkereste az autópálya üzemeltetőjét, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt.-t, hogy megkérdezzék, miért nem építettek a pálya mellé szél- és porvédelem ellen semmit.

Az MKIF válaszában azt írta, hogy az előzetes környezetvédelmi hatástanulmány szerint erre nem volt szükség, ezért nincs porátfúvás elleni védelem az M1-es autópályán. Az üzmeltető továbbra sem érzi magát felelősnek az ügy kapcsán.

Egyébként az érintett M1-es szakaszon van egyfajta védmű - egy növénysáv -, ez azonban nem a por-, hanem a hóátfúvások ellen van ott. Az MKIF azt is hozzátette, hogy nem egyedi jelenség, hogy az M1-esen nincs porátfúvás elleni védelem, hiszen Magyarország egyik autópályáján sincs, mivel elmondásuk szerint a hazai időjárási viszonyok ezeknek a betervezését és telepítését eddig nem indokolták.

A 11-ei esemény sem megszokott időjárásnak, hanem extrémnek minősül. Az MKIF azt is elmondta, hogy ha a hatóságok előrinak ilyen védmű-telepítési kötelezettséget, akkor annak eleget fognak tenni.

A pályaszakaszokon egyébként naponta kétszer végeznek ellenőrzést egy meghatározott körzetbejárási terv alapján, mert ezt írja elő az ezzel kapcsolatos rendelet. Emellett a kihelyezett kamerák képei alapján is ellenőrzik, mi zajlik az autópályákon.

Ha egy arra járó bejelentést tesz az egyik autópálya-mérnökségnek, akkor több dologtól is függ, hogy mennyi idő alatt ér ki egy munkatárs. Függ a távolságtól és a forgalomtól is, de normál esetben ez az idő nem több, mint fél óra. Az MKIF hozzátette, hogy a 11-ei eset olyan nehézkes volt, hogy még a különböző villogókkal ellátott járművek számára is hosszú időbe telt, mire meg tudták közelíteni a helyszínt a torlódás miatt.

MKIF Zrt.