2022. május 12. | 16:24

Az orosz kormány több milliárd rubelt pumpál az autóiparba, hogy az életben maradjon.

Az ukrán háború kirobbanása után több cég is felfüggesztette tevékenységét Oroszországban, amire rátettek egy lapáttal gazdasági szankciók. A negatív hatások alól az autóipar sem tudta kivonni magát, egyes gazdasági elemzők szerint az orosz autókereskedelem legalább 70 százalékos csökkenést fog idén tapasztalni.

Áprilisban mindössze 27 200 autót értékesítettek Oroszországban, közölte az Avtostat a saját adataira hivatkozva. A korábbi antirekordot 2020 áprilisában, a koronavírus-járvány első időszakában regisztrálták – de még akkor is közel kétszer annyi autót adtak el, mint most áprilisban.

A számok a nyersanyaghiánnyal, a gyártási volumen erőteljes visszaesésével és a komoly áremelkedéssel magyarázhatóak elsősorban. Februárban a Lada Granta még nem került többe 600 000 rubelnél, mostanra 1,35 millió rubelre (7,7 millió forintra) ment fel az ára. A Kia Rio ára 1,4 millió rubelre változott a korábbi egymillióról, a Renault Dusterért pedig az eddigi 1,1 millió rubel helyett 2,1 millió rubelt (12 millió forintot) kérnek el. A helyzet az orosz használtautó-piacon sem fényesebb, ott is nagy drágulás ment végbe az elmúlt hetekben.

Orosz használt autók
Fotó: Depositphotos

A Rosstat adatai szerint az előző év azonos időszakához képest most márciusban 72,1 százalékkal kevesebb autót szereltek össze Oroszországban. Gyors helyreállás nem várható, az orosz piacot elhagyó nyugati autómárkák azonnali visszatérésére akkor sem lenne sok esély, ha Kijev és Moszkva már holnap békét kötne.

Az autóéhínség enyhítése céljából az orosz Ipari és Kereskedelmi Minisztérium engedélyezte az úgynevezett szürkeimportot. Ez azt jelenti, hogy közvetítőkön keresztül a vásárlók körében népszerű autótípusok is bevihetők az országba. Ez azokra a márkákra is vonatkozik, melyek hivatalosan is bejelentették kivonulásukat az orosz piacról (pl. Mercedes-Benz, Toyota, Volkswagen, BMW, Audi, Renault stb.).

A minisztérium emellett 55,3 milliárd rubelt különíthet el a honi autógyártók támogatására és az autóalkatrészek helyi gyártásának ösztönzésére. Ezen felül pedig a kormány autóalkatrészek gyártására irányuló programot is indít, 30 milliárd rubel értékben.