2020. november 03. | 08:43

A forgódugattyús erőforrásoknak is van rajongótábora, Japánban ráadásul nem is kicsi.

A japánok eléggé sok esetben tudnak olyan autókért rajongani, amelyek meglehetősen távol állnak a nyugat-európai ízléstől. Ez kultúránként változó, Így van ez az egész világot nézve is, hiszen a tengerentúlon is más szokások uralkodnak. A Wankel, azaz a forgódugattyús motorok szintén ebbe a kategóriába tartoznak, hiszen úgy igazából nem tudtak elterjedni, a Távol-Keleten viszont rengeteg rajongója van ennek a technikának. Igaz, például Magyarországon is sokan szeretik ezt a megoldást. Az egyik legnagyobb Wankeles autókat összegyűjtő eseményről láthatsz most egy bemutatót.

Ha nem indul el a videó, megnézheted YouTube videómegosztón.

Ezek a motorok először az 1960-as években jelentek meg a Mazda modellekben. Elsőként az 1967-es Mazda Cosmo gépteteje alatt dolgozott a különleges erőforrás, így ez volt az egyik első olyan sorozatgyártású autó, amelyet ez a mechanika hajtott. A motornak alapvetően egyetlen hátránya van, az pedig az, hogy viszonylag sokat eszik. Később aztán belejött a márka és jött az RX-3, az RX-7 és végül az RX-8 is, mindemellett versenyautókat is készítettek Wankellel.

Az így létrehozott, legendás 787B-vel nyerték meg a Le-Mans-i 24 órás versenyt, amelynek egyik pilótája egyébként a Forma-1-ben is 11 évet versenyző Johnny Herbert volt. A versenyt felügyelő testületet olyannyira lenyűgözte a teljesítmény, hogy az 1991-es verseny után ki is tiltották a Wankel-motoros autókat, hogy hagyományos rendszerek versenyezzek egymás ellen.

Amennyiben érdekelnek a Mazda modern modelljei is, nézd meg alábbi tesztünket! Ha nem indul a videó, megnézheted az Alapjárat YouTube csatornáján.