Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos tisztázó egyeztetést kezdeményez az elektromos rollerek használatának kérdésében a Belügyminisztériummal, az Innovációs és Technológiai Minisztériummal, illetve a rendőrséggel.

Elektromos roller a földön

A találkozóra a tervek szerint még ebben a hónapban sor kerül. Révész azért kezdett a megbeszélés szervezésébe, mert a tudomására jutottak olyan esetek, amelyekben az elektromos roller felhasználóknál a rendőrség alkoholszondát alkalmazott, vezetői engedély bemutatását kérte, valamint bírságot szabott ki.

Ezeket az eseteket szürreálisak és abszurdak nevezte a kormánybiztos, aki hangsúlyozta, hogy ilyen következmények jelenleg nem vezethetők le a magyar KRESZ-ből. Révész ugyanakkor azt is kiemelte, hogy a megítélése szerint néhány túlkapásról van szó, a rendőrség általánosságban nem így viszonyul az e-rolleresekhez. Ezzel együtt is fontos lenne egy egységes hatósági értelmezést kialakítani ezekre a járművekre, tette hozzá a politikus.

Az alapproblémát az okozza, hogy az elektromos rollert nem ismeri a hatályos KRESZ, amely így erre vonatkozóan semmiféle szabályozást nem tartalmaz. Ezért a rendőrség segédmotoros kerékpárként tekint a közlekedési eszközre.

„Az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni, így az azzal való közúti közlekedés során a segédmotorkerékpárok közlekedésére vonatkozó szabályok az irányadók” – közölte az Országos Rendőr-Főkapitányság (ORFK) kommunikációs szolgálata a Világgazdaság újságírójával.

E-rolleres

Révész viszont úgy látja, hogy az elektromos roller sokkal közelebb áll az elektromos rásegítésű kerékpárhoz, amely 25 kilométer per órás sebességig kerékpárnak minősül.

„Miután az elektromos közrollerek az EU-s szabvány szerint nem haladják meg ezt a sebességhatárt, rájuk is a kerékpáros előírásoknak kellene vonatkozniuk. Az elektromos rollerek használatának nem kritériuma a vezetői engedély, így annak bemutatását kérni >>tarthatatlan<<” – mondta Révész.

A kormánybiztos elárulta, hogy az általuk jegyzett javaslat úgy módosítaná a KRESZ-t, hogy annak elfogadása után az uniós gyakorlatnak megfelelően az elektromos rollereknél ugyanaz a szabályozás érvényesüljön, mint az elektromos kerékpároknál.