Hamarosan életbe lép a szabályozás.
Május 20-tól életbe lép egy új szabályozás a műszaki vizsgaállomásokon. Innentől az eddigi kötelező tételek mellett az autó valós fogyasztását is megnézhetik a szakemberek.
Persze nem minden autón, eleve több régi modell ki sem írja ezeket az adatokat. Így a szabályozás szerint ez a dolog csak a 2021 után nyilvántartásba vett új autókra vonatkozik.
Emellett megtagadható ezt a fajta adatleolvasás, ha nem szeretnénk részt venni az adatközlésben. Hiszen ezek a fogyasztási adatok az Európai Uniónak kellenek statisztikák készítéséhez.
Nem csak az tisztán belső égésű motorral szerelt autókat, de a hibrideket és a villanyautókat is érinti a kérdés. Nem csak üzemanyag-fogyasztást, de energiafogyasztást is szeretnének regisztrálni.
A vizsgaállomáson nem feltétlenül csak a műszerfali kijelzőn látható számot fogják leolvasni. Az új autókba nagyjából két éve kötelező elem az FCM rendszer, amely az autó tényleges fogyasztását képes rögzíteni.
Azt egyelőre nem tudni, hogy az EU mit szeretne kezdeni ezekkel a statisztikákkal. Többen is arra tippelnek, hogy fogyasztáson vagy energiafelhasználáson alapuló adózáson gondolkodnak.
A rendszert hitelességét persze aláássa az, hogy amennyi felhasználó, annyi fogyasztás, ez lábfejfüggő. A másik, hogy azonos típusok másik környezetben való használata is torzíthat az értékeken.
Ráadásul így a plug-in hibridek jelentős része is elhasalhat majd, főleg az SUV-k esetében. Hiszen ezeknek gyári fogyasztásként sokszor irreálisan alacsony számot adtak meg a WLTP mérések alapján.
Ez átlagban kijöhet, ha sok plug-in hibrid vásárló töltögeti autóját, amikor annak elektromos rendszere lemerül, de sokszorosára is emelkedhet, ha legfeljebb sima hibridként használják az adott autót.