A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. adatai szerint a 2020-as esztendő első félévében értékesített autópálya-matricáknak már több mint a felét nem a kutakon szerezték be a járművezetők, ennek következtében a töltőállomások részesedése 50 százalék alá zuhant az eladott matricák darabszámának tekintetében. Ugyanebben az időszakban viszont megnőtt az online értékesítési csatornák népszerűsége az autópályamatrica-vásárlók körében. A szakértők szerint látható a vásárlási szokások átalakulása és a koronavírus-járvány közötti összefüggés.

E-matrica vásárlás online

A kutak mellett az egyéb fizikai eladóhelyek – hipermarketek, utazási irodák, speditőrök stb. – értékesítése is mérséklődött a vizsgált időszakban, a NÚSZ Zrt. jelentése szerint az előző évi 80 százalékról idén 74 százalékra, 4 millió darab e-matricára csökkent az összes fizikai eladóhely részesedése.

A koronavírus-járványt az elektronikus (applikációs, SMS-es, webes) csatornákon értékesítő viszonteladók kevésbé érezték meg: a részesedésük megközelítette a 26 százalékot 2020 első félévében (korábban 20% körül alakult az online értékesítő viszonteladók részesedése). A NÚSZ bevétele pedig mintegy 10%-kal nőtt az idei első félévben a saját online értékesítési csatornáján. Egyébként az ematrica.nemzetiutdij.hu oldal az egyetlen online hely, ahol kényelmi díj nélkül juthatnak autópályamatricához a járművezetők. Ezen felül a vásárlások nyomon követhetők és visszakereshetők itt, plusz a vásárlást igazoló bizonylatot sem kell őrizgetni 2 évig.