2022. december 20. | 12:08

A Magyar Közút azt reméli, hogy az új módszer miatt hamarabb észreveszik magukat ezek az autósok és nem hajtanak fel forgalommal szemben az autópályára.

Az elmúlt években egyre súlyosabb problémává nőtte ki magát az, hogy egyesek forgalommal szemben hajtottak fel az autópályára vagy autóútra. Mivel ezeken a sebességhatár jellemzően bőven 100 km/óra felett alakul, mondanom sem kell, miért annyira veszélyes manőver.

Sajnos balesetek is történtek egy ilyen hibából kifolyólag. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. azt írja, hogy 2018 és 2021 között 18 alkalommal történt ilyen ügyből kifolyólag személyi sérüléssel járó - ezekből 5 volt halálos kimenetelű - baleset, emellett sok esetben szerencsére csak anyagi kár keletkezett.

Az okok között többféle is van, eleve érthetetlen, hogy a tilos jelzések és az egyértelműen kialakított fel- és lehajtók ellenére hogyan hajtanak fel emberek forgalommal szemben. Emellett további gondot okoz, hogy miután ezt észreveszik, életveszélyes manőverekbe kezdenek, mint a megfordulás vagy a tolatás.

Hogy mindezeket könnyebben elkerüljük és megelőzzük, a Magyar Közút munkatársai egy újfajta radaros jelzőfényt helyeztek ki az M0-s autóút 65-ös kilométeréhez kísérleti jelleggel. Ennek a rendszernek a működését most huzamosabb ideig vizsgálni fogják és ha működik, akkor több helyen is bevetik. Ez egyébként nem újkeletű módszer, már Szlovákiában is tesztelnek hasonlót.

Lényegében egy radar figyeli az autók haladását az adott lehajtón és képes megállapítani, ha valaki a forgalommal szemben hajt fel. Ha ezt érzékeli, akkor egy erős, de nem feltétlen vakító fényjelzés kezd el villogni. Ez sárga alapon egy piros behajtani tilos tábla, viszont a panel programozható, más is megjelenhet rajta.

A szakemberek abban bíznak, hogy ha már a táblák és az egyértelmű építés nem elég egyértelmű az autósoknak, akkor a tábla kapcsán majd észbe kapnak. Ahogy elmondták, más országokban erős felvillanó reflektor fényt használnak, viszont az szerintük vakító hatása miatt szintén csak balesetveszélyes lenne.

Ha mégis megtörténik a baj és felhajtunk rossz irányba az autópályára vagy az autóútra, akkor a szakemberek azt tanácsolják, hogy véletlenül se próbáljuk meg mi korrigálni. Akár a tolatás, akár a megfordulás veszélyes lehet, inkább álljunk félre és kérjünk segítséget.

Az autópályára menetiránnyal szemben felhajtó autósokkal már foglalkoztunk korábban, ezzel kapcsolatban hangoscikkünket itt éred el:

Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Magyar Közút Nonprofit Zrt.