2019. október 21. | 15:32

A klasszikus autók elektromos meghajtásúvá alakításának gondolata régóta a levegőben kering. Néhány autógyártó vállalat kapott az ötleten, modernizálták idejétmúlt modelljeik hajtásláncát.

Az elgondolás kifejezetten jól hangzik, hiszen a jelenlegi felállás szerint pontosan azokat a korszerűtlen járműveket igyekeznek „eltenni láb alól”, vagyis kivonni a forgalomból, amelyekért tulajdonosaik szívből rajonganak. Jómagam is odavagyok a régi vasakért, éppen ezért tetszik az a koncepció, hogy ezeket az autókat elektromos rásegítéssel nem eltemetni kellene, sokkal inkább feltámasztani! A gond csak az, hogy a folyamat korántsem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik.

Az elektromos hajtásláncok rendkívül komplex vezérlő- és hűtőrendszerrel rendelkeznek, nehéz velük megbirkózni, különösen akkor, ha valaki hajdani járművében szeretne ilyet látni. Most azonban úgy fest, a Swindon Powertrain praktikus megoldást tud nyújtani erre a problémára, ugyanis 2020-ban bevezetnek egy „all-in one”, minden az egyben elektromos, dobozos motort.

Az izgalmas dolog a motorban amellett, hogy High Power Density EV-nek hívják az, hogy rendkívül kompakt és mérete ellenére erőteljes. Szemléltetve meglehetősen csekély méretét, lényegében ugyanarról a hajtásláncról van szó, amelyet annó behelyeztek egy átalakított, klasszikus Mini One modellbe. Lényeg a lényeg, ha egy Mini motorterében elfér ez a hajtás, akkor valójában szinte bármelyik másik autóval kompatibilis lehet. 

Méreteit ennél is specifikusabbra véve, a hajtáslánc 23,6 hüvelyk széles, 17,3 hüvelyk mély és csupán 11,02 hüvelyk magas. Ez azt jelenti, hogy egy átkozottul picinyke dobozról van szó. Súlyra mindössze 70 kg-ot nyom, teljesítménye kb. 110 lóerő. Figyelembe véve, hogy mennyire kompakt motorról van szó, méltó hozzá ez a teljesítmény. A doboz mindent tartalmaz, beleértve a motort, az egyfokozatú váltót, a hűtőrendszert és a feszültség átalakítót.

A hajtásláncnak több rögzítési pontja is van, valamint úgy tervezték, hogy az autó mindkét tengelyéhez kellően rugalmas legyen, elöl vagy hátul történő beszerelésnél is.

A Swindon weboldalán található rajz azt mutatja, hogy a motor egyaránt beszerelhető egy klasszikus Mini vagy egy furgon elejébe, és egy Caterham 7 sportautó hátuljába is.

Arról egyelőre nem találni részleteket a weboldalon, hogy mégis milyen típusú akkumulátorokat fejlesztettek ki a hajtás részeként, de ideális esetben akár működhetnek együtt Tesla vagy például Leaf akkumulátorokkal is.

Az elmúlt időben néhány autógyártó bebizonyította, hogy semmi sem lehetetlen, azaz régi gépezeteket feltámasztani, korszerűsíteni sem az. Te mit gondolsz erről a folyamatról? Hajlandó lennél belevágni egy ilyen projektbe azért, hogy mindenkor használhasd imádott járművedet?