Felülbírálta az utasítást az önvezető metró

Tóth Balázs
Közzétéve:
2019-09-19, 21:13

A párizsi szerelvény féktelenül száguldott utasokkal a fedélzeten.

Budapesthez hasonlóan Párizsban sincs minden metrónak sofőrje, a földalatti tömegközlekedési eszközök önvezető módban cipelik az utasokat A-ból B-be.

Metrók esetében az önvezetést jóval könnyebb megvalósítani, lévén, hogy azok zárt pályán közlekednek, nincsenek kereszteződések, körforgalmak, és optimális esetben gyalogosok, kutyák és elektromos rollerrel szambázó környezettudatos polgárok sem vágtatnak át vadul a síneken.

Az önvezető metrónak nincs tehát különösebb dolga, mint a kijelölt megállóhelyekben megállni, biztosítani az utasok számára a le- és felszállás lehetőségét, majd e folyamat végeztével tovagördülni a következő állomásra.

önvezető párizsi metróra várnak az utasok a megállóban
Gyanútlan utasok ácsingóznak annak biztos reményében, hogy felszálhassanak az önvezető metróra Párizsban

Történt azonban, hogy szeptember 17-én kedd este az 1-es vonalon aktuálisan közlekedő párizsi metró gondolt egyet, és a Louvre állomást elhagyva nem állt meg a következő három megállóhelyen. Mivel egy vonalon több szerelvény is közelekedik, így az utasok ereiben minden bizonnyal megfagyhatott a vér, elég ijesztő lehetett a gondolat, hogy mikor rohannak az előttük közlekedő, esetleg épp egy állomáson vesztegelő metrókocsiba.

Szerencsére ez a horrorisztikus forgatókönyv nem valósult meg, mivel a Diadalív előtti megállónál felhagyott a féktelen száguldozással a metró.

A helyi BKK, becsületes nevén a RATP a Twitteren biztosított mindenkit arról, hogy az apró technikai baki ellenére az utasok nem voltak veszélyben. A közlemény szerint rövidzárlat miatt következett be a nem várt működés, és mivel nem történt ütközés, így lényegében meg is veregethetik a cég vezetői egymás, esetleg önnön maguk vállait.

Természetesen felerősödtek azok a hangok, mely szerint az önvezető metrók életveszélyesek, és nem volna szabad sofőr nélküli kocsikkal utasokat szállítani. Némi humán erőforrás megspórolása komoly kockázatot tartogat, hiszen egy vezetői fülkében tartózkodó személy ilyenkor megránthatná azt a bizonyos vészféket.

Párizs legrégebbi, 1-es vonala mellett a 14-es vonalon is önvezető módban közlekedik a metró, s az eset ellenére azt terveik, hogy 2020-tól a 4-es vonalon is sofőr nélküli földalattikban lehet majd résztvenni a közlekedés ezen izgalmas formájában.

A rövidzárlat okozta probléma felvet néhány kérdést az önvezető autókkal kapcsolatban is, melynek megtárgyalása a téma vaskos könyvének egy következő fejezetébe kívánkozik.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

MTI

Kapcsolódó írások

Peugeot e-Legend Concept elölről.
2018. szeptember 24.
A sportos e-Legend elektromos tanulmány egyszerre retró és jövőbe mutató.
Volkswagen SEDRIC, elölnézet, animált kép
2018. október 29.
2018-ban már szinte minden gyártó próbálkozik teljesen önálló autók kifejlesztésével. A Volkswagen egy lépéssel előrébb jár: A SEDRIC annyira önálló, hogy a mérnökök a kormányt is kispórolták.

További hírek