2019. június 01. | 09:34

A 3D nyomtatás bevezetésével a HRE titán felnijei forradalmasították a felni gyártását. Most itt a továbbfejlesztett új generáció

2018. novemberében a piacvezető HRE felnigyártó vállalat a GE Additive közreműködésével előrukkolt a világ első 3D nyomtatott titán felnijével. A HRE3D+ névre hallgató fejlesztés átdolgozott, második generációs változatát mutatták most be egy lila Ford GT-re szerelve. A továbbfinomított, lézeres gyártási technológiának köszönhetően még összetettebb struktúrájú és még könnyebb felnit sikerült készíteni.

A 3D nyomtatás egyike a legforradalmibb találmányoknak, mely ugyan a 80-as években jelent meg, elterjedése mégis a hobbihasználat és a gyors prototípusgyártás miatt kezd terjedni az utóbbi évtizedben. Az eljárás lényege, hogy valós tárgyakat lehet vele készíteni számítógéppel készített tervek alapján. A technológia működését a hagyományos szobrászati technikákhoz viszonyítva lehet érzékeltetni. Szemben a konvencionális megmunkálással, ahol egy nagyobb méretű nyersanyag „tömbből” a felesleges anyag lefaragásával kapjuk meg a végterméket, addig az additív eljárásnak is nevezett 3D nyomtatás esetén rétegről rétegre haladva alakul ki a végtermék minimális felesleget eredményezve.

Az átalakított új felni a korábbi 6 rész helyett már csak 5 részegységből épül fel és súlya is jelentős mértékben, 9 kilogrammról 7 kg-ra csökkent. Ez több, mint 20%-os súlymegtakarítás jelent a korábbi generációhoz képest. A minimális rugózatlan- és forgótömegnek köszönhetően a menetkomfort és az irányíthatóság is számottevően javult, főleg a hagyományos alufelnikkel való összehasonlítás esetén. Nem szabad elfeledkezni továbbá arról a tényről sem, hogy míg az alumíniumból készülő kerekek előállítása során az eredeti nyersanyag legalább 80%-a kárba vész, addig az új eljárással a veszteség mindössze 5%, ami a gyártás során később újrahasznosítható.