Itt a világ első 3D nyomtatott titánium felnije!

Frissítve:
2018-11-17, 12:55

A HRE új szintre emelte a technológiát, mely a kerékgyártás jövője is lehet akár

A HRE egy vadiúj felnit mutatott be Frankfurtban, melyet a GE Additive-vel közösen fejlesztettek ki. Túl azon, hogy eszelősen jól néz ki, ez a világ első, additív technológiával készült titánium felnije. A sokat mondó HRE3D+ nevet kapta a termék, melyet a 3D nyomtatás egyik fajtájával, az EBM szisztémával készítettek el. Ezzel az amerikai vállalat megmutatta, hova vezethet a felnigyártás jövője, és hogy miként lehet felhasználni olyan fejlett anyagokat, mint a titán.

McLaren P1, HRE felniken

A projekt célja az volt, hogy feltérképezzék az additív technológia lehetőségeit, mellyel egy kifinomult végterméket lehet előállítani. Egy klasszikus, monoblock alufelninél a kb 45 kilónyi nyersanyag 80 százalékát tüntetik el, mire elkészül egy kerék. Ezzel szemben az additív gyártás során mindössze a felhasznált anyag 5 százalékát távolítják el, melyet később újrafelhasználva sokkal hatékonyabbá válik a gyártás. Ráadásul a titánium - túl azon, hogy rozsdaálló - tulajdonságai jobbak az alumíniumnál, hiszen például nagyobb a szilárdsága is.

A tervezéskor nagy szabadságot kaptak a rajzolók, hiszen új tereket nyitott meg ez a fajta munkamenet. A számítógépes 3D modellt kétdimenziós felületekre bontják, mely után rétegről-rétegre teríti le a gép a titánium port. A leterített porrétegeket elektronsugárral olvasztják egymáshoz, mely végül kiadja az adott alkatrész formáját. Ez után még igényel némi utómunkát annak érdekében, hogy a méretek hajszálpontosak legyenek. Az elemeket végül kézzel szerelik bele a karbonszálas anyaggal behúzott abroncsgyűrűbe.

McLaren P1, HRE felniken

„Ez egy elképesztően izgalmas és fontos projekt számunkra, mely megmutatja, mit tartogat a felnigyártás jövője. A GE Additive-vel való együttműködés hozzáférést biztosított a legmodernebb 3D technológiához, ráadásul remek mérnökcsapattal dolgoztunk együtt, melynek köszönhetően kitoltuk a határokat eddig ismeretlen területekre. A HRE számára nagy lökést ad ez az együttműködés a jövő felé.” – mondta Alan Peltier, a HRE elnöke.

Kétféle méretben készítették el őket, a 20 és 21 colos nagyságú felniket végül Michelin gumikba húzva felraktak egy McLaren P1-re, mely brutál jól néz ki velük. Arról nem számoltak be, mennyit nyom a mérlegen egy ilyen felni, ahogy a gyártási költségeket is homály fedi, feltehetően ez utóbbi szabhat gátat a sorozatgyártásnak.

Kapcsolódó írások

Játék - Ismerd fel a felnik gyártóját!
2017. július 09.
Tíz felniről készült fotó alapján próbáld meg minél több gyártóját eltalálni!
Ford F-150 Hoonitruck driftautó
2019. január 30.
Amikor a hagyományos technológia már nem elég, Ken Blockék a 3D nyomtatást vették igénybe
Ellopott BBS RF felniket keresünk!
2017. március 27.
Minden jó érzésű olvasónkat, autó rajongót, autós portált megkérünk, hogy segítsenek és osszák meg az esetet!
Megörökölt stílus – Paul és az ő hófehér SL500-a
2017. október 30.
Paul nagyapja egy fehér SL500-at hagyott rá, amit a lehető legjobban megbecsül azóta is, miközben nem akármilyen módon át is építette egyedivé