2018. november 15. | 13:17

A HRE új szintre emelte a technológiát, mely a kerékgyártás jövője is lehet akár

A HRE egy vadiúj felnit mutatott be Frankfurtban, melyet a GE Additive-vel közösen fejlesztettek ki. Túl azon, hogy eszelősen jól néz ki, ez a világ első, additív technológiával készült titánium felnije. A sokat mondó HRE3D+ nevet kapta a termék, melyet a 3D nyomtatás egyik fajtájával, az EBM szisztémával készítettek el. Ezzel az amerikai vállalat megmutatta, hova vezethet a felnigyártás jövője, és hogy miként lehet felhasználni olyan fejlett anyagokat, mint a titán.

A projekt célja az volt, hogy feltérképezzék az additív technológia lehetőségeit, mellyel egy kifinomult végterméket lehet előállítani. Egy klasszikus, monoblock alufelninél a kb 45 kilónyi nyersanyag 80 százalékát tüntetik el, mire elkészül egy kerék. Ezzel szemben az additív gyártás során mindössze a felhasznált anyag 5 százalékát távolítják el, melyet később újrafelhasználva sokkal hatékonyabbá válik a gyártás. Ráadásul a titánium - túl azon, hogy rozsdaálló - tulajdonságai jobbak az alumíniumnál, hiszen például nagyobb a szilárdsága is.

A tervezéskor nagy szabadságot kaptak a rajzolók, hiszen új tereket nyitott meg ez a fajta munkamenet. A számítógépes 3D modellt kétdimenziós felületekre bontják, mely után rétegről-rétegre teríti le a gép a titánium port. A leterített porrétegeket elektronsugárral olvasztják egymáshoz, mely végül kiadja az adott alkatrész formáját. Ez után még igényel némi utómunkát annak érdekében, hogy a méretek hajszálpontosak legyenek. Az elemeket végül kézzel szerelik bele a karbonszálas anyaggal behúzott abroncsgyűrűbe.

„Ez egy elképesztően izgalmas és fontos projekt számunkra, mely megmutatja, mit tartogat a felnigyártás jövője. A GE Additive-vel való együttműködés hozzáférést biztosított a legmodernebb 3D technológiához, ráadásul remek mérnökcsapattal dolgoztunk együtt, melynek köszönhetően kitoltuk a határokat eddig ismeretlen területekre. A HRE számára nagy lökést ad ez az együttműködés a jövő felé.” – mondta Alan Peltier, a HRE elnöke.

Kétféle méretben készítették el őket, a 20 és 21 colos nagyságú felniket végül Michelin gumikba húzva felraktak egy McLaren P1-re, mely brutál jól néz ki velük. Arról nem számoltak be, mennyit nyom a mérlegen egy ilyen felni, ahogy a gyártási költségeket is homály fedi, feltehetően ez utóbbi szabhat gátat a sorozatgyártásnak.