Galamb József szülővárosában mozgásba lendült két Ford T-modell

Kiss Márton újságíró
Közzétéve:
2020-10-27, 10:53

A világ első népautóját a makói mérnökzseni alkotta meg harmadmagával.

Ünnepélyes keretek közt adták át a Vásárhelyi utcában található makói Ford-lerakat restaurált homlokzatát. A rendezvényen korabeli Ford T-modellek (az autónak a makói születésű Galamb József volt az egyik tervezője) is megjelentek, sőt, mozgásba is lendültek.

Ford T-modellek
Fotó: Makói VTV

Az Amerikában sikeres karriert befutó Galamb József Farkas Jenővel és az amerikai Childe Harold Willsszel együtt alkotta meg a híres T-modellt, a világ első népautójának gyártását 1908-ban kezdte meg a Ford Detroit városában.

Ford T-modell mozgásban
Fotó: Szabó Imre

Galamb testvérei híres családtagjuk segítségével nyitották meg a makói Ford-lerakatot az 1920-as évek elején a Deaká Ferenc és a Vásárhelyi utca sarkán. A lerakatot (amely a második világháborúig működött) az amerikai autógyár is elismerte hivatalos képviseleteként. A márkakereskedést a világégés után hagyták lerongyolódni, a Ford-fal restaurálása 2019-ben vette kezdetét. A 12,5 millió forintból megvalósult felújítást a magyar kormány, Makó Város Önkormányzata, valamint a Galamb és a Nadobán család is támogatta. Az ünnepségen a Ford Magyarország is képviseltette magát.

Emléktábla
Fotó: Szabó Imre

„Galamb Józsefnek olyan találmányt köszönhet a Ford a bolygóműves váltóval, amely a T-modell létrejöttének egyik nagyon fontos alkotóeleme volt. Galamb József akkor dolgozott a tengerentúlon, amikor a tömeggyártás elindult és a Ford kerekekre tette Amerikát, munkássága az egész vállalat mostani jelenét is megalapozta” – nyilatkozta az ünnepségen Györke Orsolya, a Ford Magyarország kommunikációs igazgatója.

A T-modell különböző változatait egészen 1927-ig gyártották, több mint 15 millió készült belőle. A Fordson traktor hasonlóan sikeres volt, annak tervezését szintén Galamb József kezdte el, a B-modell motorjának és a T-modell hátsó tengelyének felhasználásával. A makói József Attila Múzeumban őrzött T-modell még ma is működőképes, aki a városban jár és szereti az autókat, annak érdemes egy pillantást vetnie rá, már ha belefér az idejébe.

 

Közlekedési Múzeum

Délmagyarország

Kapcsolódó írások

Ford T-Model kisgyerekkel fotózva
2018. október 08.
Galamb József makói mérnök nagy szakmai diadala volt, amikor 1908. október 8-án kigördült az első Ford T-Model a gyár szerelőcsarnokából.
Ford Mustang szemből
2020. november 19.
Pazar járműveket foglaltak le az ügyészségi nyomozók.

További hírek