csütörtök - 2022. October 06.
18.5 °C
tiszta égbolt
alapjarat.hu logo
95 675 Ft
100 702 Ft
D 760 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Galamb József szülővárosában mozgásba lendült két Ford T-modell

A világ első népautóját a makói mérnökzseni alkotta meg harmadmagával.

Ünnepélyes keretek közt adták át a Vásárhelyi utcában található makói Ford-lerakat restaurált homlokzatát. A rendezvényen korabeli Ford T-modellek (az autónak a makói születésű Galamb József volt az egyik tervezője) is megjelentek, sőt, mozgásba is lendültek.

Az Amerikában sikeres karriert befutó Galamb József Farkas Jenővel és az amerikai Childe Harold Willsszel együtt alkotta meg a híres T-modellt, a világ első népautójának gyártását 1908-ban kezdte meg a Ford Detroit városában.

Galamb testvérei híres családtagjuk segítségével nyitották meg a makói Ford-lerakatot az 1920-as évek elején a Deaká Ferenc és a Vásárhelyi utca sarkán. A lerakatot (amely a második világháborúig működött) az amerikai autógyár is elismerte hivatalos képviseleteként. A márkakereskedést a világégés után hagyták lerongyolódni, a Ford-fal restaurálása 2019-ben vette kezdetét. A 12,5 millió forintból megvalósult felújítást a magyar kormány, Makó Város Önkormányzata, valamint a Galamb és a Nadobán család is támogatta. Az ünnepségen a Ford Magyarország is képviseltette magát.

„Galamb Józsefnek olyan találmányt köszönhet a Ford a bolygóműves váltóval, amely a T-modell létrejöttének egyik nagyon fontos alkotóeleme volt. Galamb József akkor dolgozott a tengerentúlon, amikor a tömeggyártás elindult és a Ford kerekekre tette Amerikát, munkássága az egész vállalat mostani jelenét is megalapozta” – nyilatkozta az ünnepségen Györke Orsolya, a Ford Magyarország kommunikációs igazgatója.

A T-modell különböző változatait egészen 1927-ig gyártották, több mint 15 millió készült belőle. A Fordson traktor hasonlóan sikeres volt, annak tervezését szintén Galamb József kezdte el, a B-modell motorjának és a T-modell hátsó tengelyének felhasználásával. A makói József Attila Múzeumban őrzött T-modell még ma is működőképes, aki a városban jár és szereti az autókat, annak érdemes egy pillantást vetnie rá, már ha belefér az idejébe.

 

Közlekedési Múzeum

Délmagyarország

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!