2022. február 13. | 11:11

A technológia egyre elterjedtebb, ám a biztonsági szintjén még csiszolni kell.

Az amerikai Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet (IIHS) felmérése alapján 2019-ben ötből három járműben volt olyan automatikus fékezőrendszer, mely gyalogosfelismerő funkcióval is rendelkezett. A 2021-es adatok szerint ez az arány 10-ből 9-re változott, ami jelentős fejlődésnek számít. A szervezet hangsúlyozta, hogy a fejlett biztonsági rendszereknek köszönhetően 27 százalékkal csökkent a gyalogosokat érintő balesetek száma.

gyalogos

Az IIHS friss kutatásából azonban az derül ki, hogy ezek a gyalogosfelismerő-rendszerek sötétben nem nyújtanak elegendő segítségét, miközben a halálos gázolások háromnegyede esti, éjszakai körülmények között következik be.

A biztonsági szervezet tesztek sorozatával igyekszik segíteni az automatikus fékezőrendszer sötétben történő hatékonyabb működését. A tesztekhez nyolc kisebb méretű SUV-t választottak ki, melyek rendszere vegyes felszereltségű: egykamerás, kétkamerás, egy kamera és érzékelők, vagy csak érzékelők. Ez azért is érdekes, mert a kamerás technológia alapelve, hogy az akadály „szemmel” látható legyen, ami azért éjszakai viszonyok mellett kihívást jelenthet.

Az eredmények alapján a Toyota C-HR és a Ford Bronco Sport kiválóan teljesített, mindkét autó kamerával és érzékelőkkel felszerelt rendszerrel dolgozik.

A modern autókba beépített automatikus vészfékező rendszerek legfontosabb feladata, hogy megakadályozza a személygépjárművek és a forgalom többi résztvevőjének ütközését. Az ADAC német autóklub tavaly tavasszal különböző helyzetekben tesztelte a biztonsági kiegészítőt. A vizsgálat eredménye szerint egyik rendszer sem működik teljesen tökéletesen.

A kutatások megmutatták, hogy a gyalogosok és a személygépjárművek találkozásából fakadó balesetek az autók hátramenetben történő mozgásakor, a járművek mögött következnek be. Az ADAC tesztjében egy 5-ös BMW, egy Mercedes A-osztály, egy Seat Ateca, egy Skoda Kodiaq és egy Volvo V60 vett részt, az eredményekről ide kattintva olvashatsz.