2021. április 13. | 11:03

Az ADAC német autóklub különböző helyzetekben tesztelte az automatikus vészfékező rendszereket. Az eredmény: egyik sem működik teljesen tökéletesen.

A modern autókba beépített automatikus vészfékező rendszerek legfontosabb feladata, hogy megakadályozza a személygépjárművek és a forgalom többi résztvevőjének ütközését. Az ADAC német autóklub különböző helyzetekben tesztelte a biztonsági kiegészítőt. A vizsgálat eredménye szerint egyik rendszer sem működik teljesen tökéletesen.

Hosszú évek óta elérhetőek azok a vezetéstámogató rendszerek, amelyek felismerik a gyalogosokat, az esetleges baleseteket pedig képesek vészfékezéssel elhárítani. Ezek a berendezések általában a járművek elején fejtik ki hatásukat. A kutatások eredménye azonban megmutatja, hogy a gyalogosok és a személygépjárművek találkozásából fakadó balesetek az autók hátramenetben történő mozgásakor, a járművek mögött következnek be. Szerencsére léteznek olyan asszisztens-rendszerek, amelyek tolatáskor is képesek a vészfékezésre, ez pedig nem csak a gyalog közlekedők testi épségét óvhatják, hanem a jelentős anyagi károk okozását is megakadályozhatják. A német biztosítók tanulmánya szerint az aktív fékezési funkcióval rendelkező parkolási asszisztensek megakadályozhatják a parkolási és manőverezési károk kétharmadát, ami 2,1 milliárd eurós gazdasági megtakarítást jelent Németország lakosságának.

Létezik még egy szempont, ami a parkolóasszisztensek fontosságát hangsúlyozza. Sok esetben a járművek átfogó kialakítása is nehezítheti a hátramenetet. A korlátozott körkilátás akadályozza a gyalogosok vagy más járművek időbeni észlelését. A parkolási asszisztensek kompenzálni tudják ezeket a hátráltató tényezőket.

A parkolást támogató rendszerek alapvetően kétszenzoros koncepció szerint működnek. A közeli veszélyek érzékeltetésére a hátsó ultrahangos érzékelőket használják, melyek sípoló hangot adnak ki, ha egy másik jármű vagy valamilyen tereptárgy bizonyos távolságon belülre kerül. A hátsó keresztirányú forgalomhoz nagyobb hatótávolságú érzékelőkre van szükség. Ezt a járművek oldalán elhelyezett radarszenzorokkal lehet megoldani.

Az ADAC tesztjében egy 5-ös BMW, egy Mercedes A-osztály, egy Seat Ateca, egy Skoda Kodiaq és egy Volvo V60 vett részt. Lássuk, hogyan szerepeltek az egyes modellek a parkolási asszisztens működését vizsgáló ADAC felmérésén.

BMW 5

Az 5-ös BMW G30-as generációjából világszerte eddig több mint 600 ezer darab talált gazdára, a BMW vezetéstámogató rendszerei között a parkolóasszisztens is szerepel. Az autó az ADAC tesztjén automatikus vészfékezéssel reagált az álló akadályokra, valamint a mozgásban lévő gyalogos szimulációra is, a keresztforgalommal azonban akadtak problémái.

Pozitívumok: megbízható fékezés álló akadályok esetén, a rendszer mindegyik tesztkörülményt felismerte

Negatívumok: nincs vizuális jelzés fékezéskor; mozgó gyalogos: 8 km/órás sebességnél problémák adódtak; keresztforgalom esetén nem elég megbízható, késői fékezés

Mercedes A-osztály

Az A-osztályhoz választható, úgynevezett „parkoló csomag tolatókamerával” kiegészítőben az aktív parkolóasszisztens vizuális és hangjelzéssel figyelmeztet az akadályokra, nyilakkal mutatja meg az üres parkolóhelyeket, valamint párhuzamos és merőleges parkolás esetén is támogatást nyújt. A csomagtartó ajtajába épített tolatókamera és az első- és hátsó lökhárítóba szerelt ultrahang-érzékelők pedig tovább könnyítik az autóvezetők dolgát.

Pozitívumok: fékezés gyalogosfelismerés esetén, gyorsabb beavatkozás

Negatívumok: nincs beavatkozás álló akadályok, valamint a közeli kritikus szituációk esetén. Tolatáskor a keresztforgalomra adott reakció nem elég megbízható, a vizuális jelzés csekély mértékű

Seat Ateca

Az ADAC tesztjén az ultrahang-alapú fékezési mechanizmus az álló akadályokkal megfelelően megbirkózott, ám a mozgó gyalogosokra egy kicsit későn reagált. A fékezésről tájékoztató vizuális jelek világosan látszanak, a rendszer pedig képes különséget tenni a tolatási fékezés és a vészfékezés között keresztforgalom esetén.

Pozitívumok: megbízható fékezés álló akadályok esetén; a fékezési beavatkozás világos, jól látható jelzése

Negatívumok: késői beavatkozás mozgó gyalogos esetén

Skoda Kodiaq

A Kodiaq a fentebb említett Seat Atecával és a Volkswagen Tiguannal azonos platformra épült, ennek megfelelően a VW-konszernre más modelljeiben dolgozó technika itt is megvan.

A Seat és a Skoda SUV-modellje közti hasonlóság nem csak a külső tekintetében, hanem az ADAC tesztjén is megmutatkozik, ugyanis az Ateca és a Kodiaq ugyanazokkal az erényekkel és hibákkal rendelkezik.

Pozitívumok: megbízható fékezés álló akadályok esetén; a fékezési beavatkozás világos, jól látható jelzése

Negatívumok: késői beavatkozás mozgó gyalogos esetén

Volvo V60

A Volvo V60 fejlett parkolási asszisztense jelzi a szabad parkolóhelyeket, valamint támogatást nyújt merőleges és párhuzamos megállás esetén egyaránt. Az ADAC tesztjén kiderült, hogy álló akadályok és gyalogosok esetén a berendezés nem avatkozik közbe, ám jól érzékelhető figyelmeztető jeleket küld a sofőrnek, a keresztirányú forgalom észlelését illetően is.

Pozitívumok: a keresztirányú forgalmat érzékelő funkció időben és megbízhatóan működésbe lép, az erről szóló jelzések világosan észlelhetők

Negatívumok: nincs beavatkozás gyalogosok és álló akadályok esetén

A parkolást támogató rendszer működése és funkciói minden márkánál eltérőek lehetnek. A legfejlettebb berendezések jellemzően képesek arra, hogy a funkció aktiválását követően megtalálják a parkolásra alkalmas helyet, arról értesítsék a sofőrt, majd oda maguktól be is parkoljanak. Vannak olyan márkák, amelyek esetén elegendő a sofőrnek hátramenetbe tenni a váltót és az autó teljesen magától beáll a kiválasztott helyre, de sok autó esetében a pedálokat még a vezetőnek kell kezelnie. Működésük minden esetben radarok összehangolt munkájának eredménye, melyek képesek ultrahanggal érzékelni a rendelkezésre álló helyet, illetve az autó útjába kerülő akadályokat is. A legmodernebb ilyen parkoló funkcióval a Teslák rendelkeznek, azok képesek vezető nélkül, de természetesen a távfelügyelete mellett egy maximum 50 méteres körzetben teljesen maguktól parkolni.

Az ADAC által elvégzett tesztekből látható, hogy lenne még mit csiszolni ezen a technológián, a balesetmegelőzés hatékonyságának javítása érdekében.

Neked mi a véleményed a vezetéstámogató rendszerekről, különös tekintettel a parkolási asszisztensre?