2022. február 28. | 16:30

Te tisztában vagy azzal, hogyan működnek a vezetéstámogató kütyük az autódban?

Blokkolásgátló (ABS)

A blokkolásgátló feladata - ahogy a nevében is benne van – a kerekek blokkolásának megakadályozása. Erőteljes fékezéskor vagy csúszós, síkos úton akár minimális fékezésnél is állóra fékeződhetnek a kerekek, aminek az a veszélye, hogy az autó irányíthatatlanná válik és nem a kormány állásának megfelelő irányba halad tovább.

Jeges, havas úton nagyon jó szolgálatot tesz, de vészfékezéskor még szárazon is hasznos, általa irányítható (kormányozható) marad az autó. Úgy működik, hogy folyamatosan figyeli a kerekek fordulatszámát és az állóra fékeződő keréken egy szelep segítségével csökkenti a féknyomást, ezáltal támogatva a tapadás visszanyerését.

A fékerő csökkentését majd a nyomás ismételt felépítését a másodperc tört része alatt többször is képes megismételni, így tartva folyamatosan tapadáshatáron a kerekeket, de egyúttal biztosítva a maximális lassulást. Emiatt van a lábad alatt a rugdosó hatás és a szelepek ropogását hallod, amikor működésbe lép az ABS.

Mercedes-Benz W116 blokkolásgátló
Kép: Mercedes

Éjjellátó rendszer

Az éjjellátó rendszernek kötelezőnek kellene lennie minden gépjárműben. Lényege, hogy minden melegvérű élőlényt - tehát aki és ami hőt bocsájt ki - megjelenít az autó valamelyik kijelzőjén. A rendszer az autó elején található hőkamerával operál és bőven azon a területen túlra is ellát, amit az autó fényszórói bevilágítanak. Ennek köszönhetően a vezető hamarabb értesül az autó környezetében tartózkodó emberekről és állatokról, mint hogy meglátná őket a fényszórók által bevilágított területen. Segítségével könnyebben megelőzhetők a gázolásos balesetek.

Holttérfigyelő 

Szinte minden jármű környezetében van olyan terület, amit nem lehet belátni a visszapillantó tükrök segítségével. Ezt nevezik holttérnek. Ez különösen sávváltáskor vagy kanyarodáskor veszélyes, mert a be nem látott területen más autók, kerékpárosok vagy gyalogosok tartózkodhatnak. Szerencsére a holttérfigyelővel felszerelt autó képes arra, hogy észrevegye a vezető holtterében tartózkodókat, és erről tájékoztassa a vezetőt.

Az radarral működő érzékelők általában a hátsó lökhárítóban vannak elhelyezve (amelyeket a parkolóradar is használ). Ha rendszer észlel valakit vagy valamit, akkor a tükörben vagy az A-oszlop környékén valahol elhelyezett kis LED felvillan, jelezve a sofőrnek, hogy nem célszerű a sávváltás.

Holttérfigyelős tükör
Kép: Mercedes

Parkolási asszisztens

A parkolási asszisztens működése és funkciói márkánként eltérhetnek, de a legprofibb rendszerek jellemzően képesek arra, hogy a funkció aktiválását követően megtalálják a parkolásra alkalmas helyet, arról értesítsék a sofőrt, majd oda maguktól be is parkoljanak.

Vannak olyan márkák, amelyek esetén elegendő a sofőrnek hátramenetbe tenni a váltót és az autó teljesen magától beáll a kiválasztott helyre, de sok autó esetében a pedálokat még a vezetőnek kell kezelnie. Képesek ultrahanggal érzékelni a rendelkezésre álló helyet, illetve az autó útjába kerülő akadályokat is. Ennek továbbfejlesztett verziója dolgozik a 7-es BMW-kben, amely egyenes vonalon már képes vezető nélkül is szűk helyre betolatni. 

Parkolási asszisztens rajzon
Kép: Mercedes

Sávtartó és sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens

Eleinte elkülönültek a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerek és a sávtartó asszisztensek. Míg előbbi annyit tudott, hogy jelezte, ha a vezető túlságosan a sáv szélére került, addig a másik már képes volt apró korrekciókkal a sáv közepén tartani az autót. Manapság olyan komplex asszisztenseket építenek be az autókba, melyek mindkét funkcióval rendelkeznek.

A sávtartó asszisztens jellemzően a visszapillantó tükrök aljára telepített kamerák segítségével igyekszik a sávban tartani az autót. Természetesen csak olyan helyeken működik, ahol megfelelő minőségű a felfestés. Kitaláltad, Magyarországon sok helyen pont emiatt nem működik. A rendszer működésének van egy sebességtartománya, mely márkánként eltérhet. Képes hangjelzéssel, a kormány- vagy az ülés rezgetésével figyelmeztetni a sofőrt arra, ha túlságosan a sáv szélére húzódik, illetve minimálisan már a kormányzásba is beleszólhatnak, így tartva a sávban az autót vagy követve a kanyarok ívét.

Sávtartó piktogramja
Kép: Mercedes

Lejtmenetvezérlő

A lejtmenetvezérlőt a Land Rover fejlesztette ki, nem véletlen, mivel remek szolgálatot tesz terepen. Úgy működik, hogy lejtőn való ereszkedéskor a rendszert aktiválva a vezetőnek nem kell a fékkel tartani a tempót, mert azt az autó a motorfordulat és a fékek segítségével automatikusan tartja.  A sofőrnek nincs más dolga, mint kormányozni, a beállított sebességet (5-10 km/h) tartja a rendszer. Működése közben minden biztonságot növelő elektronikus felügyelet aktív.

 

Lejtmenetvezérlő gombja
Kép: Mercedes

Ez a 1978-as hivatalos Mercedes gyári videó remekül szemlélteti, hogy a blokkolásgátló (ABS) milyen hasznos biztonsági extra: