2019. február 15. | 09:57

Jelentős történelmi múltra tekint vissza a külső- és belső visszapillantó tükrök kialakulása. Az utóbbi időben ezek folyamatos, robbanásszerű fejlődésen mennek keresztül, éppen ezért lehet érdekes kicsit a kulisszák mögé tekinteni  

Többezer apró elemből épül fel egy jármű, ezek közé sorolhatók a puritán jellegű, de funkcionalitásban kiemelkedő szerepet játszó visszapillantó tükrök is. Bár sokan ma is úgy tesznek, mintha nem lenne autójukon, azért mégis ott van az és be kell látni, létezni is nehéz lenne ezek nélkül. Ellenben a kezdetleges „automobilok” vagy kocsik esetében még aligha volt igény erre az alkatrészre, na meg persze a jogszabályok sem írták elő ezek alkalmazását.

A legenda szerint Ray Harroun, amerikai származású autóversenyző fejében merült fel elsőként a visszapillantó ötlete még 1911-ben. Abban az évben rendezték meg ugyanis az első Indy 500-as, vagyis az Indianapolisi 500 mérföldes versenyt. Ray egy tükröt szerkesztett Marmon versenyautójára, melyet nem biztonsági okokból tett, hanem azért, hogy egyedül ülhessen az autóban, ezzel kiváltva a másodpilóta prédikációját.

A mítosztól eltekintve valós időpontja is van a visszapillantó tükör feltalálásának, az pedig nem más, mint az 1921-es év. A napjainkban létfontosságú elemet képviselő alkatrészt cop-spotternek, vagyis rendőrlesőnek nevezték el.

Sokan nem is tudnak róla, de voltak idők, amikor Magyarország nyugodt szívvel visszapillantó tükör-gyártó nagyhatalomnak is hívhatta volna magát, hiszen megesett, hogy a világon évente legyártott minden kilencedik személyautóra magyar gyártmányú tükör került. Az idő elteltével egyre több funkciót kaptak a külső-belső tükrök, többek között fűthetővé váltak, irányjelzőt kaptak oldalukra, motor segítségével behajthatók lettek, megjelent az éjszakai állás (elsötétedés) vagy éppen a sávváltáskor igen hasznos holttér figyelő, – amit ezúton is mindenki figyelmébe ajánlanék.

Még száz év sem telt el Elmer Berger rendőrleső találmánya óta, egyes autógyártó nagyhatalmak tervezőmérnökei viszont egy-két évvel ezelőtt már úgy gondolták szakítanak a hagyományokkal és megreformálják a visszapillantó tükrök fogalmát. Az autózás jövőjét ebből kifolyólag ma már sok más innovációs technológia mellett a kamerás visszapillantó tükrök jelentik.

A világ első sorozatgyártású autója, amelyben digitális kamera és kijelző helyettesíti a biztonsági tartozékként szolgáló külső visszapillantó tükröket a japánoktól származik. Globálisan a Lexus volt az első autógyártó, mely az ES esetében hatósági engedélyt, vagyis zöldjelzést kapott a rendszer beültetésére és ezzel együtt a modell forgalmazására.

A kamerával működő rendszer kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságokat biztosít a járműveknek, így például az Audi e-tron esetében, amely modell talán másodikként szerepelt az újítók közt, a légellenállási együttható mindössze 0,27 Cw értéket jelent. Ha már szó esett a márkáról, érdemes megemlíteni, hogy hamarosan Genfben debütál az utód, az Audi Q4 e-tron. Több fotó is napvilágot látott a tanulmányautóval kapcsolatban az interneten, éppen ezért sem kizárt, hogy a gyártó vadonatúj modelljében is alkalmazni fogja az innovációs visszapillantó tükör technológiát.

Ide sorolható még az Infiniti QX Inspiration névre hallgató tanulmánya, melyet nemrégiben mutattak be a Los Angeles-i Autószalonon, illetve a Honda Urban EV is, hiszen mindkét modell kamerákat kapott két oldalára a hagyományos alkatrészek helyett.