A biztonság a márka legfontosabb értékei között van. Legújabb kísérleti járművük felvonultatja mindazt, amit ezen a téren az autók tudni fognak a közeljövőben.
Egy félig önvezető, hibrid Mercedes-Benz GLE ESF2019 a német márka aktuális gépjárműje, amivel a jövő biztonsági extráit tesztelik. A kísérleti jármű rendszerei és ötletes megoldásai várhatóan előbb-utóbb megjelennek a sorozatgyártású autókban, legalábbis a Mercedes által gyártottakban biztosan.
„A biztonság a Mercedes-Benz génjeiben van. 1970 óta már sokszor bebizonyítottuk a világnak, hogy soha nem fogyunk ki az ötletekből ezen a területen. Legújabb kísérleti járművünk a jövő közlekedését tükrözi és felvonultatja mindazokat a biztonsági újításokat, amelyeken jelenleg dolgozunk. Kijelenthetem, hogy a funkciók jelentős része hamarosan a sorozatgyártásban is megjelenik” – állítja Ola Källenius a márka első embere.
Érdekesség, hogy az autót olyan eszközökkel is felszerelték, amelyek nem csak a bent ülőket, hanem a közlekedés többi résztvevőjét is óvják. Sorolom, miket tud.
Behúzható kormány és pedálok
Amikor az autóban aktiválva van az önvezető funkció és kvázi nincs szükség se a pedálokra, se pedig a kormányra, akkor azok visszahúzódnak annak érdekében, hogy egy esetleges baleset bekövetkezésekor ne okozzanak sérülést a vezetőnek. A szögletes formájú és a szokásosnál kisebb méretű volánnak köszönhetően a vezetőt óvó frontlégzsák kialakításán is változtattak, hogy nagyobb felületen védhesse karambolkor.
Veszélyre figyelmeztető robot
Elakadás esetén vagy baleset után egy kisméretű robot automatikusan kiválik az autó hátuljából és az út szélén, biztonságos távolságra az autótól – magából elakadásjelző háromszöget formálva – informálja a többi közlekedőt a veszélyről. A háromszögek kihelyezése kötelező, de további balesetek forrása lehet, illetve előfordulhat, hogy ezt a sérült nem képes megtenni. A Mercedes találmánya ezért számít különösen fontos és ígéretes felszerelésnek.
Pre-Safe Curve
A Pre-Safe rendszer már régóta részét képezi a Mercedesek biztonsági arzenáljának. Már manapság is sok mindenre képesek, például a karambol előtt megfelelő pozícióba állítják az üléseket, felhúzzák az ablakokat, stb., de a Curve azzal egészíti ki a funkciók sorát, hogy ha a sofőr vezette jármű túl gyorsan közelít egy kanyarhoz, akkor szorosabbra húzza a biztonsági öveket ezzel felhívva a vezető figyelmét a közeledő veszélyre és jobb tartást biztosítva arra az esetre, ha a sofőr nem csökkentené a tempót.
Pre-Safe Impulse Rear
Ha az autó ráfutásos baleset lehetőségét érzékeli hátulról, akkor képes arra, hogy elkerülje az ütközést vagy mérsékelje a becsapódás erejét. Ezt úgy éri el, hogy feltorlódott kocsisor esetén nem gurul rá teljesen az előtte állóra, hanem hagy mag előtt annyi helyet, hogy kicsit előrébb tudjon gurulni, ha hátulról ütközés várható. Ezzel biztosítva nagyobb helyet a megállásra a vétkes sofőr számára és lehetőséget kínálva az ütközés elkerülésére.
Active Safety Pedestrian Protection
Az aktív biztonsági rendszer a megszokott funkciókon felül (fékező-asszisztens, sávtartás, stb.) olyat is tud, hogy vigyáz az autó környezetében haladó védtelenebb közlekedőkre is. Ez azt jelenti, hogy sávváltáskor vagy kanyarodáskor, ha egy biciklis vagy gyalogos az autó mellé ér, akkor az autó a gázolás elkerülésére utasítja a vezetőt. Ha ő mégsem reagál időben, akkor fékezéssel és a kormányzásba történő beavatkozással önmagától képes megelőzni a balesetet.
Cooperative Communication
Az autó mindent megtesz annak érdekében, hogy informálja környezetét a várható veszélyekről. A hátsó szélvédő például nagyfelbontású és fényerejű képernyővé alakul szükség esetén. Így különböző jelzésekkel figyelmeztetheti a hátulról érkezőket, de arra is képes, hogy ha éppen gyalogos keresztezi az utat a kocsi orra előtt, akkor azt élő képen kiközvetíti a szélvédőre, ezzel megelőzve az olyan csúnya baleseteket, amikor valaki az álló kocsisort előzve a zebrán üti el a gyalogost.
A következő (angol nyelvű) videóban részletesen elmagyarázzák, miként működnek a kísérleti Mercedes biztonsági rendszerei: