Minden közlekedőre vigyáz a Mercedes kísérleti járműve

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-09-10, 16:08

A biztonság a márka legfontosabb értékei között van. Legújabb kísérleti járművük felvonultatja mindazt, amit ezen a téren az autók tudni fognak a közeljövőben.

Egy félig önvezető, hibrid Mercedes-Benz GLE ESF2019 a német márka aktuális gépjárműje, amivel a jövő biztonsági extráit tesztelik. A kísérleti jármű rendszerei és ötletes megoldásai várhatóan előbb-utóbb megjelennek a sorozatgyártású autókban, legalábbis a Mercedes által gyártottakban biztosan.

„A biztonság a Mercedes-Benz génjeiben van. 1970 óta már sokszor bebizonyítottuk a világnak, hogy soha nem fogyunk ki az ötletekből ezen a területen. Legújabb kísérleti járművünk a jövő közlekedését tükrözi és felvonultatja mindazokat a biztonsági újításokat, amelyeken jelenleg dolgozunk. Kijelenthetem, hogy a funkciók jelentős része hamarosan a sorozatgyártásban is megjelenik” – állítja Ola Källenius a márka első embere.

Érdekesség, hogy az autót olyan eszközökkel is felszerelték, amelyek nem csak a bent ülőket, hanem a közlekedés többi résztvevőjét is óvják. Sorolom, miket tud.

Mercedes-Benz GLE ESF2019 kísérleti jármű

Behúzható kormány és pedálok

Amikor az autóban aktiválva van az önvezető funkció és kvázi nincs szükség se a pedálokra, se pedig a kormányra, akkor azok visszahúzódnak annak érdekében, hogy egy esetleges baleset bekövetkezésekor ne okozzanak sérülést a vezetőnek. A szögletes formájú és a szokásosnál kisebb méretű volánnak köszönhetően a vezetőt óvó frontlégzsák kialakításán is változtattak, hogy nagyobb felületen védhesse karambolkor.

Mercedes-Benz GLE ESF2019 kísérleti jármű kormánya

Veszélyre figyelmeztető robot

Elakadás esetén vagy baleset után egy kisméretű robot automatikusan kiválik az autó hátuljából és az út szélén, biztonságos távolságra az autótól – magából elakadásjelző háromszöget formálva – informálja a többi közlekedőt a veszélyről. A háromszögek kihelyezése kötelező, de további balesetek forrása lehet, illetve előfordulhat, hogy ezt a sérült nem képes megtenni. A Mercedes találmánya ezért számít különösen fontos és ígéretes felszerelésnek. 

Mercedes-Benz GLE ESF2019 kísérleti jármű veszélyre figyelmeztető robot

Pre-Safe Curve

A Pre-Safe rendszer már régóta részét képezi a Mercedesek biztonsági arzenáljának.  Már manapság is sok mindenre képesek, például a karambol előtt megfelelő pozícióba állítják az üléseket, felhúzzák az ablakokat, stb., de a Curve azzal egészíti ki a funkciók sorát, hogy ha a sofőr vezette jármű túl gyorsan közelít egy kanyarhoz, akkor szorosabbra húzza a biztonsági öveket ezzel felhívva a vezető figyelmét a közeledő veszélyre és jobb tartást biztosítva arra az esetre, ha a sofőr nem csökkentené a tempót.

Pre-Safe Impulse Rear

Ha az autó ráfutásos baleset lehetőségét érzékeli hátulról, akkor képes arra, hogy elkerülje az ütközést vagy mérsékelje a becsapódás erejét. Ezt úgy éri el, hogy feltorlódott kocsisor esetén nem gurul rá teljesen az előtte állóra, hanem hagy mag előtt annyi helyet, hogy kicsit előrébb tudjon gurulni, ha hátulról ütközés várható. Ezzel biztosítva nagyobb helyet a megállásra a vétkes sofőr számára és lehetőséget kínálva az ütközés elkerülésére.

Mercedes-Benz GLE ESF2019 kísérleti jármű Pre-Safe Impulse Rear

Active Safety Pedestrian Protection

Az aktív biztonsági rendszer a megszokott funkciókon felül (fékező-asszisztens, sávtartás, stb.) olyat is tud, hogy vigyáz az autó környezetében haladó védtelenebb közlekedőkre is. Ez azt jelenti, hogy sávváltáskor vagy kanyarodáskor, ha egy biciklis vagy gyalogos az autó mellé ér, akkor az autó a gázolás elkerülésére utasítja a vezetőt. Ha ő mégsem reagál időben, akkor fékezéssel és a kormányzásba történő beavatkozással önmagától képes megelőzni a balesetet.

Mercedes-Benz GLE ESF2019 kísérleti jármű Active Safety Pedestrian Protection

Cooperative Communication

Az autó mindent megtesz annak érdekében, hogy informálja környezetét a várható veszélyekről. A hátsó szélvédő például nagyfelbontású és fényerejű képernyővé alakul szükség esetén. Így különböző jelzésekkel figyelmeztetheti a hátulról érkezőket, de arra is képes, hogy ha éppen gyalogos keresztezi az utat a kocsi orra előtt, akkor azt élő képen kiközvetíti a szélvédőre, ezzel megelőzve az olyan csúnya baleseteket, amikor valaki az álló kocsisort előzve a zebrán üti el a gyalogost.

Mercedes-Benz GLE ESF2019 kísérleti jármű Cooperative Communication

Mercedes-Benz GLE ESF2019 kísérleti jármű Cooperative Communication

A következő (angol nyelvű) videóban részletesen elmagyarázzák, miként működnek a kísérleti Mercedes biztonsági rendszerei:

Forrás:

További autós hírek

Brutális baleset rázta meg Szlovéniát szerda reggel. A balesetet egy kis Opel Corsa vezetője okozta, amikor feltehetően a rosszul megválasztott…

2019 az az év, amikor másról sem lehet hallani, csak arról, hogy az autók ölik meg a bolygónkat. De komolyan!…

Egy orosz színész nem bírta elviselni, hogy megelőzték, azonnal visszaelőzött. Vesztére. – írja az origo.hu Az egész jelenetet rögzítette az…

Legkevesebb 13 halottat követelő buszbaleset történt a szlovákiai Nyitragerencsér közelében szerdán – jelentette hivatalos közlésre hivatkozva a szlovák média. A…

A Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottsága az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal közös kampány keretében, kétnyelvű közlekedésbiztonsági plakátokat helyezett ki az elmúlt…

Kapcsolódó írások

A német luxus etalonja – Mercedes-Benz S-osztály (W140)
2018. február 09.
A W140-es „bálna” Mercedes hét évig képviselte a márka csúcsát a 90-es években. Grandiózus megjelenésével és műszaki túltervezettségével új mércét állított fel a luxusautók piacán.
1958 Mercedes-Benz 300d (W189) Adenauer, fekete limuzin, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 06.
1957-ben a Mercedes átdolgozta a W186-os zászlóshajót. A W189-est „Adeanuer” néven is emlegetik, mely utat mutatott a valaha gyártott legkülönlegesebb Mercedes, a 600-as megszületéséhez
2019. május 25.
1963-ban a Mercedes bemutatta a valaha volt legelitebb limuzinját, a W100-ast. A luxus csillagból kevesebb, mint 2800 készült, főbb vásárlói hírességek és diktátorok voltak
Biztonsági gyerekülések
2018. december 14.
Gréti és Atti körbenéztek, milyenek a modern gyerekülések és ki is próbáltak párat