Az állami autóvásárlási támogatásra jogosult nagycsaládosok úgy érzik, hogy az autókereskedők szándékosan emeltek az áraikon, amióta az államkincstár megkezdte a támogatások folyósítását. A nagycsaládosok egy másik problémába is beleütköztek.

Először is vegyük át a tényeket: 2019. július 1. és 2022. december 31. között a nagycsaládosok maximum 2,5 millió forint állami támogatást kaphatnak személygépkocsi vásárlására. A kinézett kocsiban legalább hét állandó ülőhelynek kell lennie, és fontos, hogy a verda új legyen, de legrosszabb esetben is csak 2000 kilométert mutathat a négykerekű órája. Lakóautóra NEM vehető igénybe a támogatás.

Nagycsaládosnak az számít, aki 3 gyereke után családi pótlékra jogosult. Csak már megszületett gyermekek után jár a támogatás, tehát gyerekvállalással nem lehet jogosulttá válni a pénzre. Az is fontos, hogy az igénylőnek (vagy az élettársának/házastársának) B kategóriás jogosítvánnyal kell rendelkeznie, nem tilthatták el korábban a vezetéstől és büntetlen előéletűnek kell lennie. Az autóvásárlási támogatást csak egyszer lehet igényelni.

A nagycsaládosok azonnal ráharaptak a dologra, július első hetében 2,5 ezren igényelték a támogatást. Ekkora rohamra nem számítottak az országot irányító fejesek, legalábbis az Index úgy tudja, hogy az állam úgy kalkulált, hogy három év alatt maximum 18 ezren fogják ezt a támogatást igénybe venni, ezzel szemben november végén már 21 ezer fölött volt az igénylők száma. Novák Katalin családügyi államtitkár igyekezett megnyugtatni mindenkit, hogy lesz pénz lóvéra, vagyis ha kell, akkor még több pénzt elkülönítenek a nagycsaládosok számára.

A nagy tömeg miatt egyébként jelentősen megnőtt az a 30 napos határidő, amit az állam az igénylés pillanatától a pénz folyósításáig szabott meg, de Gablini Gábor, a Gépjárműkereskedők Országos Szövetségének elnöke azt mondta, hogy e tekintetben már normalizálódott a helyzet.

A nagycsaládosok ugyanakkor arra is panaszkodnak, hogy amióta a támogatás igényelhető, jeléentősen megnőttek az árak. Valaki azért háborgott, mert az általa kiszemelt kocsi ára 1 millió forinttal felment. Gablini szerint az árak emelkedésének nincsen közük a támogatáshoz, a drágulás hátterében a károsanyagkibocsátási-szabályok januári változása áll, amit már most beszámítanak a kereskedők. Sőt, Gablini azt állítja, hogy a támogatás pont az ellenkezőjét teszi az árakkal, vagyis lenyomja azokat.

Azt sem szabad elhallgatni, hogy sokan ügyeskedtek, és egyszerre több szalonban mutatták be a támogatásigénylő lapot, de ezt nem hagyta szó nélkül az állam, most már azt is meg kell adni az igénylőnek, hogy melyik kereskedéstől szeretne autót vásárolni.