Hallgasd meg a legjobb 8 magyar autós dalt!

Közzétéve:
2019-07-20, 15:00

Ha már autó, ha már zene - hallgass autós zenéket autóban (pláne, ha zenész vagy)

Az autózás, autóversenyzés témakör a magyar könnyűzene illetékes dalszerzőit sem hagyták hidegen, némi utánajárással rengeteg magyar vonatkozású autós zenét lehet találni. A cikkben időrendi sorrendben haladva röviden bemutatom a dalokat, mellékelve a néha a megdöbbentő képi világú klippeket, a dalszövegeket, valamint ahol találtam, egy linket a dalokról szóló kritikákhoz is. Így pro és kontra megítélheted, mik a legmenőbb, legjobb magyar autós dalok és zenék.

Neoton Família - 220 felett, 1981

Az ABBA előtt tisztelgő Neoton Família az autóversenyzést az élet allegóriájaként tálaló dala, a 220 felett ma már 3 millió megtekintés felett jár. Ennyi ember nem tévedhet! Azonban annyit mindenképp megjegyeznék, hogy 40 év elteltével a cím kapcsán már leginkább piti gyorshajtók ugranak be - 2019-ben a Formula 1 futamok a 300 km/h feletti sebességek teljesen átlagosnak mondhatóak.

220 felett dalszöveg

Falszöveg kritika

Cserháti Zsuzsa - Száguldás, Porsche, szerelem, 1982

Az 1982-es dal a két évvel későbbi Szálka, hal nélkül című film főcímzenéje lett, sőt egy szuperduett feldolgozás is készült 2000-ben Horváth Charlie hozzájárulásával. A Porsche itt a szerelem metaforájaként (“Lüktet, felsistereg a gép”) és a diadalmas carpe diem életérzés szimbólumaként (“Esztelen e rohanás,  | Hajrá, megtörhet a varázs,  | De mindez oly csodás, előkelő!” és “Felbög a motor, rajtad van a sor, | Angyalszemű, csak egyszer élünk”) is megjelenik. Az egyszerű, szerelmes nóta azért rafinált elvárásokat is megfogalmaz. A szerelmi légyotthoz, az angyalszemű, bodros hajú hölgy nyilván nem volna ennyire elkötelezett, ha a pompás utakat mondjuk a később említésre kerülő Verolex-szel tennék próbára.

Száguldás, Porsche, szerelem dalszöveg

Waszlavik Gazember - Hier ist mein Auto, 1985

Az eredetileg mozgássérülteknek szánt háromkerekű csehszlovák kisautó, a Velorex révén egy nyugat-európai (bécsi) turnénak próbáltak promóciót csapni. A csudálatosan kaotikus dalszöveg és a nemkülönben avantgarde videóklip nem csak az autónak, hanem a nyolcvanas évek kelet-európaiságnak, és a kelet-európai autógyártásnak is emléket állít. Egy hamisítatlan rocksámán tálalásában. Ó je!

KFT - Autótemető, 1986

Ha a nyolcvanas években megcsinálták volna a kelet-európai Mad Maxet, akkor kétségkívül ez lett volna a főcímzene. Az Autótemető komor képet fest az autókról: mind autótemetőben végzi, bármennyire is előkelő, elegáns gépcsoda is volt korábban. Depressziós, autóőrült suhancoknak, a koccanás utáni poszttraumás stresszben szenvedő tanulóvezetőknek és persze Moszkvics-rajongóknak reggel-délben-este ajánlott legalább egyszer meghallgatni.

Autótemető dalszöveg

Exotic - Trabant, 1989

A nyolcvanas évek végén készült dalon már erősen érezni, hogy a rendszerváltás révén előállt helyzet fokozódik (“”Keleti kényelem, nyugati izgalom”). A Trabant a kelet-európaiság egy másik szimbóluma, ugyanis egyszerre jeleníti meg a Varsói Szerződés tagországaira jellemző autóipar potenciálja kapcsán támadó őszinte borzadályt, illetve a végső produktumot, a Trabantot azóta is övező, szent őrülteknek kijáró tiszteletet. Az Exotic együttes, Sipos F. Tamással az élen kiválóan tolmácsolja ezt az ambivalens érzést.

Trabant dalszöveg

Hófehér Jaguár - United, 1999

A sok magyar dal közül ez az egyik, amely azt hiszi magáról, hogy elég kritizálnia valamit, és máris elkerüli, hogy azzá váljon, amit kritizál. Pélyi Barna dala a butaságot állítja pellengérre a United előadásában. Ám ahelyett, hogy jól ki tudnánk nevetni a hivatkozott szőke nőt, inkább csak elfog a kényelmetlen érzés: mennyire kellemetlen, ha valaki egyszerre ekézi az alacsony intelligenciát, miközben a maga vadászterületére jobbára az alacsony intelligenciával megáldott nőket engedi be. (“Kicsit szomorú tény, hogy  | ezen a helyen ő a harmadik olyan lény | aki beveszi még ezt a csajozós kamu - | csajozós kamumesét ”.) Ráadásul a végén még az is kiderül, hogy a címadó hófehér Jaguár mégse hófehér Jaguár. Barna, Barna, ez se a lánnyal, se a hallgatósággal szemben nem volt egy tisztességes húzás!

Hófehér Jaguár dalszöveg

Falszöveg kritika

Sub Bass Monster - 4 ütem, 1999

Talán ez volt az első, teljesen, totálisan bevállalt kurblis nóta Magyarországon, ami nem finomkodott, a képedbe nyomta a 4 ütemezés örömeit. Na jó, ha valaki végülis az Otto-motor működési elvének a terjesztését vélte Sub Bass legfőbb küldetésének, megsúgom, inkább figyelje az ifjú Eminem-imitátor kezét a klipben. Ugye, hogy kurblizásról regél? Nagyon gyenge poénnak benyöghetném, hogy van egy politikai-agitálós interpretációs rétege is a dalnak, amennyiben a “gyújtás a soros” sorból indulok ki, de manapság úgyis mindenki ezzel van elfoglalva. Inkább kurblizzunk tovább!

4 ütem dalszöveg

Belga - A gyaloglás vége, 2008

Egy road movie forgatókönyvébe oltott beavatási rítus, amelyben a szereplők Pestről két hét alatt Keszthelyig utaznak le, majd a főhős már egyedül tér vissza a fővárosba. Az ártatlanság elvesztésének himnusza (“2001 a jogsim éve, a gyaloglás vége”), óda az öncélú autózáshoz (“De nincs okom rá és semmi másra | Éjszakai suhanás egyedül”), és úgy általában az automobilizáltság dicséretét zengi. A korábbi Trabant és a Jaguár helyett most egy Chevy kabrió szállítja az életérzést. Személy szerint e nóta után értettem meg, hogy jogsit kell szereznem.

A gyaloglás vége dalszöveg