2021. június 15. | 10:26

Orbán Viktor korábban egyáltalán nem szimpatizált ezzel a konstrukcióval.

A magyar kormány pénzhiányra hivatkozva koncesszióba adná a magyar autópályák építését és üzemeltetését. Ha ez megvalósul, akkor a magyarországi sztrádák három és fél évtizedre magánkézbe kerülnek.

Az állam 35 évre koncesszióba kívánja adni a mintegy 2000 kilométeres autópálya-hálózatot, írta meg a Napi.hu. A koncesszió magában foglalja a felújítást, az üzemeltetést, a fenntartást és a bővítést is. A Nemzeti Koncessziós Iroda az uniós közbeszerzési közlönyben tette közzé az erről szóló felhívást.

A kiírásról a Kormányzati Tájékoztatási Központ is megemlékezett, az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta a KTK, hogy

„több más európai országhoz hasonlóan a kormány döntése értelmében Magyarország is koncessziós eljárás útján valósítja meg az autópálya felújításokat, tekintettel arra, hogy az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF, sem az MMF keretéből Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni.”

Az érvelés szerint tehát az állam azért nyúl ehhez a megoldáshoz, mert az Európai Unió által nem megítélt források miatt kényszerhelyzetbe került.

A kormány szerint a koncessziós közbeszerzési eljárás eredményeképpen a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére ezáltal gyorsabb ütemben kerülhet sor, a koncessziós modell finanszírozása az államadósság-kezelés konzervatív kormányzati kereteiben valósul meg, mégpedig az államadósság érdemi növelése nélkül. A gyorsforgalmi utak használatával összefüggő jövőbeli állami útdíj bevétel a tervek szerint fedezi az új koncessziós modell keretében felmerülő fejlesztési, fenntartási, üzemeltetési díjakat.

A hivatalos megfogalmazás így hangzik:

„Magyarországi többségében meglevő és egyes létrejövő gyorsforgalmi úthálózati elemek tekintetében (ca. 1662 kilométer alaphálózat + 381 kilométer kiegészítő hálózat) tervezési, felújítási, építési, ennek ellenőrzési, továbbá üzemeltetési, karbantartási és e tevékenységek finanszírozására vonatkozó feladatok ellátása rendelkezésre állási díj és szolgáltatási díj fizetése mellett, az üzemeltetésbe adás időpontjától a koncessziós időszak (35 év) lejártáig.”

Egyebek mellett nem tehet ajánlatot az, akinek az adózott eredménye az elmúlt három lezárt üzleti év közül több mint egyben negatív volt. Az ajánlattevő saját tőkéjének az utolsó lezárt üzleti évben el kell érnie a 150 millió eurót (mintegy 54 milliárd forintot). Ez a projekt indításához szükséges tőke előzetesen becsült maximális értéke.

A nyertesnek a koncessziós szerződés aláírástól számított 90 napon belül saját részvételével belföldi székhelyű részvénytársaságot (koncessziós társaságot) kell létrehoznia. Amennyiben a koncessziós beszerzési eljárás nyertese konzorcium, akkor a közös ajánlatot tevő nyertesek kötelesek a koncessziós társaságot megalapítani. A koncesszió elnyerésére július 5-ig lehet pályázni.

Orbán Viktor 2001-ben még azt mondta, hogy az állam elutasítja ezt a rendszert. A Fidesz első embere az M5-ös új szakaszának építésekor jelentette ki, hogy az állam építi az új utakat, miután a kormányzat további koncessziós beruházásokat nem tart elképzelhetőnek. A 2010 óta tartó második, harmadik és negyedik kormányzása alatt sem tartotta ezt jó megoldásnak.