2019. június 25. | 17:24

Győr, Szeged és Kecskemét diákjai mutatják meg Londonban, mit tudtak kihozni 1 kWh energiából

Kedden, azaz ma délelőtt a Hősök terén gyűlt össze egy maroknyi újságíró, hogy megtekintse az idei év Shell Eco-marathon versenyző csapatainak autóit. Az indulók között Győr, Kecskemét és Szeged diákjai jelentek meg, mind a három csapat egy sajátfejlesztésű egyedi építésű járművel indul el a versenyen, melynek lényege, hogy a lehető legnagyobb hatótávot hozzák ki 1 kWh energiából, vagy 1 liter benzinből.

A sajtótájékoztatón Makai Martina, a fenntartható fejlesztésekért felelős helyettes államtitkár asszony tartott egy rövid köszöntést és beszédet arról, hogy mennyire fontos a fenntartható energetikai fejlesztésekbe belevonni a fiatalokat, hiszen ők képviselik a jövőt. A helyettes asszony felhívta a figyelmet arra is, hogy a fejlesztéseket nagyban befolyásolja, hogy milyen mértékben képes Magyarország lépést tartani az autóiparral. Célként tűzte ki beszédében, hogy néhány éven belül Magyarország is szeretne jelentős helyet elfoglalni a fenntartható mobilitásra törekvő országok között.

Maga a Shell Eco-marathon története 1939-ig nyúlik vissza, amikor is a cég amerikai munkatársai egy kisebb háziverseny keretei között próbáltak minél messzebb jutni a lehető legkevesebb üzemanyaggal. Az első hivatalos versenyt 1985-ben Franciaországban rendezték meg, ahol 25 db fából készült autó sorakozott fel a rajthoz.

A Shell Eco-marathon egy világszintű energiahatékonysági program, amelyeket minden esetben diákoknak írnak ki. Nem titkolt célja, hogy a tudományos, technológiai és matematikai pályára készülő diákokat tehetségük maximális kihasználására ösztönözze. A versenyen középiskolás és egyetemi csapatok indulnak, de ahogy kecskeméti Kandó Electric csapatában is, úgy más csapatokban is feltűnnek nagyon fiatal pilóták, hiszen a járművek a hatékonyság miatt roppant kicsik, egy felnőtt ember egyikben sem fért volna el.

A három induló csapat és járműveik:

Győrből, a Széchenyi István Egyetem csapata, a SzEnergy Team elektromos meghajtású Urban Conceptje áll majd a rajtkockákra:

Kecskeméten a Kandó Kálmán Szakgimnázium és Szakközépiskola csapata, a Kandó Electric egy iszonyatosan kicsi géppel indul majd, többször pilótát is kellett cserélniük, ugyanis a srácok szó szerint kinövik a kocsit:

Szeged felől a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának csapata támad, a STECO Team, az ő járgányuk is teljesen elektromos, és nem utolsó sorban egy hölgy pilóta fogja vezetni.

Saját részemről elképesztőnek tartom, hogy ennyire fiatal srácok és lányok dolgoznak ilyen projecteken, úgy, hogy az autóik frankón működnek. Minden elismerésem és szurkolásom a magyar diákoké, hiszen sokuknak éveik vannak a fejlesztésben, kemény munka és kiváló csapatok szükségesek egy-egy ilyen jövőbemutató jármű elkészítéséhez. Csak nyitható ablakokat kívánok nekik, hiszen már ez a 15 perc amíg bemutatóztak is gyilkos lehetett. Én már csak tudom kipróbáltuk tavaly milyen nyáron a kocsiban ragadni!