2020. május 20. | 12:57

78%-kal csökkent az újautó-értékesítés a koronavírusnak köszönhetően az öreg kontinensen.

Az újautó-eladások már márciusban szerte a világban komolyan visszaestek a koronavírus miatt bevezetett korlátozásoknak köszönhetően, de az áprilisi adatok mutatják meg igazán, mekkora a baj, ugyanis ez a hónap teljes egészében a járvány árnyékában telt el. Sejthető volt, hogy nagy a visszaesés, de a nyers számok még így is megdöbbentőek.

Az európai autópiacon 78,3%-os elmaradást regisztráltak a tavaly áprilisi eredményekhez képest. 2020 első négy hónapjában 3,3 millió új gépjármű került forgalomba Európa útjain, amely összességében 39%-os visszaesés a 2019-es adatokhoz viszonyítva. A számokat az European Auto Industry Association (ACEA) tette közzé, a statisztika tartalmazza az Európai Unió valamennyi országa mellett Svájc, Norvégia, Nagy-Britannia, Liechtenstein és Norvégia eladásait is.

Vannak országok, ahol gyakorlatilag megszűnt az autópiac, Olaszországban 97,6%-kal, Nagy-Britanniában 97,3%-kal, Spanyolországban 96,5 %-kal, Franciaországban pedig 88,8 %-kal csökkent az újautó-értékesítés. A legkevésbé érintett ország az autóipar fellegvára, Németország volt, miután „csupán” 61,1%-os csökkenést regisztráltak, de az ott működő gyártók veszteségei ennél nagyobbak voltak: a Daimler-csoport 80,1%-os, a Volkswagen-konszern 75%-os, a BMW pedig 69,7%-os visszaesésről számolt be.

Természetesen a világ más részeinek autópiacát sem kímélte a koronavírus: Brazíliában 77%-ot, az Egyesült Államokban 47%-ot, Japánban pedig 30%-ot zsugorodott az újautók piaca, érdekesség ugyanakkor, hogy Kínában csupán 2 %-os visszaesést regisztráltak. Ennek oka részben az lehetett, hogy ott már áprilisban feloldották a korlátozások jelentős részét. Beszédes adat, hogy Európában 292 182 db új autó talált gazdára, addig csak Kínában 1,5 millió forgalomba helyezés történt áprilisban. Ez jól megvilágítja a kínai autópiac jelentőségét.