A 2021-es statisztika még valamelyest jobban festett, akkor kevesebb, mint kétnaponta történt vasúti baleset. Ezek főként a KRESZ szabályainak be nem tartása vagy a közlekedők figyelmetlensége, például tiltott helyen tartózkodás vagy a mozgó vonatra fel/leugrás miatt következtek be.

Ezeknek a baleseteknek nagyságrendileg a fele történt vasúti átjárókban, melyeknek körülbelül a 70 százaléka fény- vagy félsorompóval volt biztosított. Ugyanakkor kiemelendő, hogy a MÁV teljes hálózatán 2008 óta nem következett be halálos áldozatot követelő baleset vasúti hibából. A vasúttársaság kihangsúlyozta, elengedhetetlen a közlekedési morál változása ahhoz, hogy csökkenteni lehessen a balesetek számát.

összeroncsolódott autó a vasúti pálya mellett
Kép: MÁV-csoport

Mivel a vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőknek esélyük sincs elkerülni az ütközést az átjárókon felelőtlenül áthajtó járművekkel.

A vasúti átjárón áthaladással kapcsolatos KRESZ szabályok

  • A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek.
  • Ha a fénysorompó jelzői sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, vagyis ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére. A vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni, és áthaladni csak azt követően szabad, ha teljes bizonyossággal meggyőződtünk arról, hogy egyik irányból sem érkezik vasúti szerelvény.
  • A KRESZ előírja, hogyha a fénysorompó piros jelzést mutat, az útátjárón nem szabad áthaladni. Csak akkor lehet elindulni és áthajtani a síneken, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és a lámpa fehéren villog.
  • A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű az átjáró felé, illetve a folyamatos áthaladás biztosított. Tehát még véletlenül sem kell megállni a síneken.
  • A fénysorompó formája egyezik az elsőbbséget szabályozó jelzőtábla csúcsán álló háromszög alakjával, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy a közúton közlekedőnek elsőbbséget kell biztosítania a vonatok számára.
  • Ha bármely irányból vasúti jármű közeledik, az átjáró előtt meg kell állni.
  • Tilos az előzés a vasúti átjárókban és közvetlenül előttük.

Hogy mi minden okozhatja ezeket a baleseteket, érdemes megnézni a Dr. Herpy: fogadóóra című műsorunk vonatkozó epizódját:

Nyitókép: MÁV-csoport