2020. február 24. | 10:58

A Hyundai-Kia kettős „okosváltója” hamarosan bemutatkozik.

A kamerákkal és szenzorokkal felszerelt járművek már régóta jelen vannak az autópiacon. A Mercedes egyes modelljei például a szélvédőbe épített „szemekkel” figyelik az utat, és a burkolat változásaihoz igazítják az autó felfüggesztését.

A Hyundai és a Kia most az erőátvitelhez használja fel a fent említett szenzorok és kamerák információit annak érdekében, hogy az automata váltó optimálisabb üzemben működjön. A belsőégésű motorral szerelt járműveikhez fejlesztett rendszer az „Information and Communication Technology Connected Shift System” elnevezést kapta. Az új egység kidolgozása 40 szabadalmat foglalt magába, és a 3D-s navigáció adatai mellett a jármű előtt haladó autók távolságát is figyelembe veszi.

Egy mesterséges intelligencia segítségével tervezi meg az optimális váltások idejét, a koreaiak szerint pedig 43 százalékkal hatékonyabban működött a rendszer a tesztek során a hagyományos automatáknál. Emellett 11 százalékkal csökkent a fék használata a teszteken, mely szintén jótékony hatással van a gazdaságosságra. A takarékos vezetés komoly odafigyelést igényel a váltó és a fék optimális kezelésével, ám ez egy idő után unalmassá válik az átlag sofőr számára. Ezt a munkát hivatott az „okosváltó” elvégezni az ember helyett.

Az még nem hivatalos, hogy a rendszer melyik modellben mutatkozik majd be, a Hyundai mindenesetre az új Sonata szedánon demonstrálja a technika működését. Így tehát nem kizárt, hogy ez a széria kapja meg elsőként ezt a váltót.