2020. október 01. | 12:02

Az iparágban tevékenykedő szereplők egy jó hírt is tartogattak a tarsolyukban.

A koronavírus-járvány miatt az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban a vártnál durván 3,6 millió autóval kevesebb készült el 2020 első felében, amely a teljes 2019-es gyártási szám közel 20 százalékát jelentette – derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) legfrissebb anyagából. Az ACEA számításai szerint a pandémia a magyar autóiparnak is nagy érvágást okozott ez év első 6 hónapjában.

Tavasszal, a COVID-19-járvány első hulláma idején mindenki bezárkózott, az autógyárak is leálltak (ez alól Magyarország sem jelentett kivételt). Szép fokozatosan aztán az autóipar is kezdett magához térni, de a termelés üteme távolról sem ütötte meg a korábban megszokott szintet, ráadásul az új autók iránti kereslet az EU-ban és az Egyesült Királyságban is megcsappant. Amerikában is ez volt a helyzet, egyedül Kínában alakult másképp a járművek iránti kereslet a járvány enyhülésével (az ázsiai országban erős V-alakú visszapattanás volt tapasztalható).

Hazánkban nagyjából 95 ezerrel kevesebb autó készült el a koronavírus miatt a statisztika szerint, ami a 2019-es teljes termelés (540 ezer autó) durván 18 százalékénak feleltethető meg (már ha helytállóak a számok). Ez a magyar gazdaságnak is komoly gyomros volt, hiszen annak az autóipar az egyik húzóágazata.

Az iparág meghatározó szereplői viszont most már szebbnek látják a jövőt a korábbinál, a pozitív szemléletváltás elsősorban két dolognak, az elmúlt hónapok megfeszített munkájának és a globális kereslet élénkülésének köszönhető.