2019. szeptember 11. | 13:37

Nem sok márka próbálkozott eddig az elektromos hajtást dízellel vegyíteni, pedig nem ördögtől való technológia. A Mercedes kitart mellette.

A belső égésű motorral szerelt autókkal az a baj, hogy szennyeznek és drága őket tankolni. Az elektromos járművekkel pedig az, hogy alacsony a hatótávjuk. A megoldás a hibrid technológia, legalábbis addig, amíg nem lesznek képesek értelmezhető távolságokat megtenni a villanyautók egy töltéssel. Oké, de milyen hibrid? Vannak a mild-hibridek, amelyek csak kiegészítik a belső égésű motort, de maguktól elektromosan az autó nem képes közlekedni. Aztán vannak a „sima” vagy öntöltős hibridek, mint például a Toyota Prius II, amelyek képesek néhány kilométert lassú tempóval villannyal megtenni.

Aztán vannak a plug-in hibridek, amelyeket már lehet hálózatról tölteni és képesek akár 50 kilométereket is elmenni a belsőégésű motor nélkül. Elsősorban a Toyotának hála főként benzin-elektromos hajtáslánccal felszerelt autók róják az utakat, pedig a hibrid technológia létezik dízelként is. Igaz, nem sok márkánál lehet (vagy lehetett) ilyen autót kapni, de példának ott van a Peugeot (3008), a Citroen (DS5 Hybrid4) vagy a Volvo (V60 PHEV) modelljei. Aztán persze ott a Mercedes-Benz is, akik most is kínálnak dízelt villannyal körítve (C,E) és 2020-tól még tovább bővítik a palettát.

Nevezetesen a Mercedes-Benz GLE350de-vel, amelyet a 2019-es Frankfurti Szalonon mutatnak be és meglehetősen nagyot gurítanak vele. A lemezek alatt egy 194 lóerős 2,0 literes 4 hengeres dízel erőforrás szolgál, melyhez egy 136 lovas villanymotort kapcsolnak. Maximális erejük összesen 320 lóerő és 700 Nm, mellyel 6,8 másodperces 100-as gyorsulást és 210 km/h-ás végsebességet produkál az autó. De nem ez a lényeg, hanem az, hogy a tisztán villannyal megtehető hatótávolság rekord a hibridek esetében, ugyanis átlépheti a bűvös 100 kilométeres határt. Elektromos üzemben pedig akár 160-nal is suhanhat.

Csodák persze nincsenek, azért tud ennyit elmenni a szabadidő-autó csupán elektronokkal táplálkozva, mert egy viszonylag nagy, 31,2 kWh-ás akkumulátorpakkot cipel a csomagtere alatt. Következtetésképpen csökkent valamelyest a poggyásztér mérete, lehajtott hátsó üléssorral az eddigi 2 055 liter helyett „csak” 1 915 liternyi csomagot nyel el. Valamit valamiért, ugye. Ugyanez vonatkozik az önsúlyra is, mely gyarapodik (kb.2 100 kg + akku), de pontos adatokat egyelőre nem közölt a Mercedes. Érdekes volna ismerni a teljes megtehető hatótávot is, amelyre a dízel és elektromos erőforrás együtt képes. Csak tippelni lehet, de ez az adat biztosan 1 000 km felett várható.

Az alábbi videóban egy Toyota Land Cruisert és egy Mercedes-Benz GLS350d-t eresztett egymásnak az Alapjárat a Driving Camp off-road pályáján. Vajon melyik a jobb téli körülmények között terepen?