Az úgynevezett „defeat device”, vagyis az emissziós teszteken a károsanyag-kibocsátás mértékét módosító eszközökkel felszerelt járművek tulajdonosai kártérítésre jogosultak az adott jármű gyártójától – közölte az EU legfelsőbb bíróságának tanácsadója a Mercedes-Benz ellen indított per kapcsán.

Ezek az eszközök különféle mechanizmusokat vagy szoftvereket használnak, amelyek megváltoztathatják a járművek károsanyag-kibocsátási szintjét, így a gyártók képesek kijátszani a vizsgálatokat, hogy elfedjék a járműveik valódi emissziós szintjét. A Volkswagen 2015-ben elismerte, hogy szoftvereket használt egyes dízelmotorok tesztjeinek manipulálására.

Claus Goldenstein német ügyvéd - aki 42 500 károsultat képvisel az ügyben - azt mondta, hogy az érintett cégek szándékos és hanyag magatartása megkönnyíti a követelések érvényesítését.

Mercedes C-osztály
Kép: Mercedes

Athanasios Rantos főtanácsnok kifejtette, hogy az EU-tagok feladata a kártérítés kiszámításának módja és mértéke, biztosítva ezáltal, hogy az arányos legyen az elszenvedett veszteséggel vagy kárral. A Mercedes-Benz képviselője elmondta, meg kell várni a bíróság ítéletét és megjegyezte, hogy az EU legfelsőbb bíróságának tanácsadója által megfogalmazott vélemény nem kötelező érvényű.

Az ügyet egy használt Mercedes C 220 CDI vásárlója vitte a német bíróság elé. Az autó kipufogógáz-visszavezető rendszerében hidegebb külső hőmérséklet esetén a recirkuláció csökkent, ami megnövekedett nitrogén-oxid-kibocsátáshoz vezet. A regensburgi bíróság döntésében megállapította, hogy ez egy jogellenesen beszerelt, az emissziós értékek meghamisítását célzó eszköznek köszönhető.

Tehát a kérdés most az, hogy az uniós jog értelmében az ilyen eszközzel felszerelt jármű vásárlója jogosult-e kártérítést követelni az adott autó gyártójától.

Nyitókép: Depositphotos