2019. április 01. | 17:40

Evolúciós lépcsőt ugrik a KPM és az NKH „szitokszó”

Biztosan többetek birtokában van olyan gépjármű, ami nem feltétlenül esik bele a „Magyarországon legális” kategóriába. Ültetés és sportkormány, nyitott és nagy dobos sportkipufogó rendszerek, esetenként oda nem illő turbók és kompresszorok, sport ülések, és még sorolhatnám mennyi működést javító és a biztonságot fokozottan segítő alkatrész van, amit minden autóbuzériában szenvedő válogatottan és szívesen szuszakol bele a kocsijába.

Majd minden ilyen kolléga rágja a körmét minden péntek este, hogy jófej lesz-e a rendőr és nem tépi-e ketté helyben a forgalmi engedélyt, vagy helyez fel az NKH figyelő listára rendszámostul mindenestül. Persze létezik TÜV néhány alkatrészre, és vannak nagyon szűkre szabott határok, de ha őszintén akarok véleményt nyilvánítani, nevetségesen sok pénzbe kerül ezen igazolások beszerzése és ugyanúgy túl lehet lőni a megengedett határokon. Nos, van egy hírem. 2019 augusztusától ezek a határok megszűnnek. Akarom mondani, átalakulnak.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság jelenleg kiadott tervezete szerint a jövőben mindennemű módosítás engedélyezett lesz, sávos rendszerben meghatározott adózási rendszer szerint. Ez azt jelenti, hogy csinálhatsz bármit az autóddal, amíg megfelel bizonyos biztonsági előírásoknak. Azonban mindezért a szabadságért központosítottan fogsz adót fizetni. A minden esetben egyedileg meghatározott összeg az évente fizetendő teljesítményadódba fog beleépülni, illetve azzal egyidőben fizeted, és külön tételként tünteti majd fel neked az önkormányzat, amikor az értesítést kapod a fizetés esedékességéről.

A tervezet végső simításai még folyamatban vannak, amit azonban már tudni lehet, az a következő. Továbbra is kötelező lesz minden autóban a vezetőoldali légzsák, a féklámpák és az elakadást jelző berendezések. Mindez azt jelenti, hogy sportkormányod utcára papíroztatott autóban továbbra sem lehet majd legálisan.

A járműre szerelt kerekek a jelenleg megengedett 1 col helyett 5 collal lehetnek nagyobbak széltében és átmérőjükben, mint a gyári méret, akkor is, ha ehhez karosszériamódosításra van szükség. A legkisebb gyári méretnél kisebb kerék azonban nem kerülhet a jármű alá. Amennyiben a kerék mérete karosszéria változtatást igényel, onnantól a változtatás mértékével arányosan lesz meghatározva a fizetendő díj. Minél több a változtatás, annál drágább a buli.

A teljesítmény növekedést eredményező módosítások terén is lesz kavalkád, ugyanis amíg a módosítások nem igényelnek plusz alkatrészt, tehát nem turbó vagy kompresszor esetleg ezekből több kerül az autóba, addig egységesen a jelenleg meghatározott teljesítmény adórendszer szerint kell majd fizetni a lóerő többletért. Tehát a chiptunerek örülhetnek, hiszen nem fogja durván megvágni a pénztárcájukat a dolog, ellenben a turbót és kompresszort telepítő delikvenseknek már mélyebben kell majd a zsebükbe nyúlni, 25 lóerőnként kell majd egy meghatározott, várhatóan nem alacsony összeget fizetni. 

Öröm az ürömben, hogy minden olyan nemű módosítás, amely az autó biztonsági hatásfokát emeli teljesen díjmentesen installálható lesz, tehát nem vágnak meg, ha 5 pontos övet használsz, vagy bukókeret van az autódban. Nem kötnek bele továbbá az autó alatt elhelyezkedő futóműbe sem, amennyiben az működésében nem múlja alul a gyárit. Nem lesz továbbá olyan, hogy túl alacsony az autó. Mivel ez nem befolyásolja az autó működését, hiszen maximum a te életedet nehezíti meg a jó magyar utakon.

A károsanyag-kibocsájtási szabályozások miatt azonban a katalizátort kiverő és fekete füstöt okádó dízelek nagy bajban lesznek. A kibocsájtás mértékét követően akár 300 000 forintos díjat is kiszabhat a hatóság. Fizetendő díj lesz bevezetve a hangos rendszerekre is, a jelenlegi 90 decibeles álomhatárt meghaladó kipufogók után is toronymagas díjat kell majd fizetni, aminek összege még nem meghatározott, várhatóan ez is sávos rendszerben fog megvalósulni.

Jelenleg ennyi, amit tudni lehet az érkező tuningadóról, a végleges közleményt június közepéig tervezi nyilvánossá tenni a Magyar Közlekedési Minisztérium. Személy szerint valamiféle haladásnak élem meg, hogy bár sokba fog kerülni, mégis nyugodt szívvel lehet majd autózni itthon, és nem kell majd bokor mögé bújtatni a kocsit, hogy ne vegyék el a forgalmit róla. A vizsgaközpontosokat azonban nem irigylem, mostantól ötször annyi dolgot kell majd figyelembe venniük, viszont ők is kifújhatják magukat, hogy teljesen legális keretek között adnak majd ki minden forgalmi engedélyt.

Nos, ha kellően sokszor vettél mélyebb levegőt cikkem olvasása alatt, mint kellett volna, és 25-ször gondoltad végig, hogy mégis miből fogod még egy autó árát kifizetni adóra 2 évente, megnyugtatlak. Talán eszedbe sem jutott, hogy ma április 1. van, és bolondot csináltam belőled! Sorry!