2019. február 09. | 00:02

Egyre inkább csökken a különbség a dízel és a benzin jövedéki adója között

Az utóbbi években erőteljes támadásnak voltak kitéve a dízeles üzemű autók, lásd Volkswagen-dízelbotrány. Úgy tűnik, a sor nem szakad meg, itt van az újabb balhorog, ami miatt egyre kevésbé éri meg dízelautót vásárolni!

A hetvenes évektől kezdve, vagyis az olajválság óta ugyanis az európai országok ráálltak arra a gyakorlatra, hogy kisebb adót szabtak ki az üzemanyagok közül a dízelre, mint a benzinre. De mi volt az oka ennek?

  • Európában nagyobb hagyománya volt a dízeles autóknak, mint a Tengerentúlon, így ezzel védeni lehetett az európai dízelgyártást.
  • A haszongépjárművek terén szintén a dízelek domináltak, így a személy és áruszállításban fontos szerepet töltöttek be a gázolajos járművek.
  • Hatékonyabban használják fel a dízeles autók az üzemanyagot, takarékosabb az üzemeltetésük.

2015 júliusa óta csökken a különbség a dízel és a benzin között az Európai Unióban, már ha a rárakódott adót nézed. De mivel nem uniós szinten vannak meghatározva ezek az adók, minden ország saját kormánya dönthet ennek mértékéről. Emiatt például Nagy-Britanniában (igaz, még ha ki is lépnek az Európai Unióból) ugyanakkora adó terheli a dízelt, mint a benzint, de több országban (Belgium, Franciaország, Litvánia, Lengyelország, Portugália) jobban növelték a dízel jövedéki adóját, mint a benzinét.

Mi jelenleg a magyar jövedéki adó-szabályozás?

Magyarországon az üzemanyagok világpiaci árához van igazítva a dízel és a benzin jövedéki adója. 50 dollár felett benzin esetében 120 forint/liter, míg dízelnél 110,35 forint/liter. Ha azonban 50 dollár, vagy az alatti a világpiaci áruk, úgy a benzinnél 125 forint/liter, a dízelnél 120,35 forint/liter a jövedéki adó. Ebből is látszik, hogy az állam eléggé a nyereségre rendezkedett be. A különbség nem túl nagy, azonban elképzelhető, hogy ez a különbség nemcsak hogy el fog tűnni, de amennyiben nagyobb hangsúlyt szeretnének a kormányok helyezni a környezetvédelemre, a dízel járhat rosszabbul.

Nincs egyelőre egységes uniós szabályzás, de elképzelhetőnek tartom, hogy előbb-utóbb ilyen, gazdasági lépésekkel is szeretnék a dízeles autókat visszaszorítani, hogy nagyobb helyet kapjanak a zöld technológiák. Bár adózás megváltoztatása nélkül is csökkent az újonnan megvásárolt dízelautók aránya Európában. Tavaly Európában 35,9%-a volt a megvásárolt új autóknak dízelüzemű, míg ez az arány 2017-ben 44% volt! Egy év alatt hatalmas változás! Kérdés, mi lesz később?