Kiábrándítóan szerepelt a Mercedes-Benz CLA a jávorszarvas-teszten

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2020-04-06, 11:43

Többszöri próbálkozás és vezetőcsere ellenére sem sikerült az elvárt sebességgel abszolválni a hirtelen kikerülőmanővert.

A jávorszarvas-tesztet a svédek már a 70-es években beépítették a gyári tesztprogramjaikba, de világszerte ismertté és elterjedtté csak a 90-es évek végén vált. A teszt célja, hogy kiderüljön, hogyan viselkedik az autó a nagy sebességgel hirtelen végrehajtott kikerülőmanőver közben. Az elmúlt évtizedekben megannyi autó bukott már el a teszten bizonyítva, hogy határhelyzetben nem minden gépkocsi viselkedik az elvártaknak megfelelően.

Mercedes-Benz A-osztály jávorszarvas-teszt bukás
Az az ominózus pillanat 1997. október 21-én, amikor a kis Mercedes felborult a kikerülőteszten

Ki ne emlékezne pont az első generációs Mercedes-Benz A-osztály hírhedt 97-es jávorszarvas-tesztjére, amikor a kisautó dobott egy szaltót a próbán? Persze övön aluli lenne kinevetni a Mercedest ezért, hiszen azóta sok autó leszerepelt már a teszten, de érdekes, hogy ismét egy Mercedes bénázik. Ezúttal egy Mercedes-Benz CLA 200 Coupé a főszereplő, aminek sokadjára sem sikerül a kellő sebességgel abszolválnia a feladatot.

Mercedes-Benz CLA jávorszarvas-teszt
Biztosan kínai noname gumik voltak a CLA-n, de nem, mert jó tapadású Bridgestone Turanza T005 225/40 R19 abroncsok feszültek a kerekein

Az első nekifutás során az autó 77 km/h-s bemeneti sebességgel érkezik, de nem sikerül pályán tartani és alulkormányozottan sodródik az ív külseje felé elütve a pályát kijelölő bójákat. Ezt követően két másik pilóta is megpróbálkozott a teszt végrehajtásával, de ők sem jártak sikerrel. Végül jelentősen lecsökkentett sebességgel, mindössze 66 km/h-val sikerült a teszt, ami meglehetősen szégyenteljes eredménynek számít manapság egy ilyen kaliberű autótól.

jávorszarvas-teszt pálya
Ezen az útvonalon kell végigmenni úgy, hogy az autó lehetőleg ne boruljon fel/álljon kétkerékre és ne üsse el a pályát jelölő bójákat

Érdekesség, hogy leteszteltek egy CLA Shooting Brake-et is és az valamivel jobban szerepelt, nagyobb sebességgel sikerült a kikerülőmanőver. Érdekesség, hogy a gumik megegyeztek, de az autó orrában a 150 lóerős dízel volt (CLA 200d). Valószínűleg az erőforrás nagyobb súlya miatt jobban tapadhattak az első kerekek, ez lehetett az oka az eredményesebb szereplésnek.

Kapcsolódó írások

2019-es Toyota RAV4 jávorszarvas-teszten
2020. december 08.
Azonnal fejlesztésekbe kezdett a japán márka a hiba orvoslásának érdekében.
2018. november 09.
Már nem veszik sem a roadstert, sem a kupét úgy, mint régen. Vajon ez áll a nagy változtatás hátterében?

További hírek