2022. július 16. | 17:52

Nagy slamasztikában van ma az, aki Oroszországban az autóiparban dolgozik, de az sincs jó helyzetben, aki viszonylag modern autót használna. A nyugati márkák a gyáraikat hátrahagyva léptek le a háború miatt, a megmaradt orosz gyártók pedig évtizedes technikákat készülnek visszahozni, ráadásul mindezt viszonylag drágán. Cikkünkben Oroszország kínkeserves autipari helyzetét mutatjuk be.

Súlyos autóalkatrészellátási gondok

A háború miatt Oroszországgal szemben bevezett szankciók nemcsak a nyugati márkák gyárainak bezárását jelentették, hanem az alkatrészellátást és a szervizhálózatot is felszámolták. Tudván azt, hogy a mai modern autók milyen bonyolult rendszerekkel vannak felszerelve, egyre több tulajdonos kerülhet reménytelen helyzetbe, hiszen az orosz javítóipar sem szellemi tudásban, sem speciális szerszámállományban nincsen felkészülve ezeknek az autók karbantartására.

Főznek, amiből tudnak

Oroszország nemzeti autógyára, az AvtoVAZ nagyrészt a Renault befektetéseinek köszönhette, hogy az elmúlt évtizedben a mai igényeknek megfelelő típusokkal tudott előrukkolni a Lada. A Renault lelépésével viszont ezeknek a modern autóknak is bizonyalanná vált az alkatrészellátottsága. Autókra viszont szüksége van Oroszországnak, ugyanis a brutális visszaesés (több, mint 50%-os) ellenére is várhatóan körülbelül 750 ezer új autót adnak majd el az országban. A megoldást az orosz állam a szabályok lazításában látta, így hamarosan lecsupaszított, légzsák nélküli, Euro 2-es motorral szerelt Ladák lephetik el az országot, amelyeket a technológiacsökkenéshez képest aránytalanul drágán tudnak csak árulni.

Csodavárás Kínából

Már májusban arról lehetett hallani, hogy a helyzet egyik megoldását a rendszerváltáskor eltűnt Moszkvics márka visszatérésében látják bizonyos orosz körök. Végeredményben a kínai JAC márka típusait sikerült importálni Moszkvics márkanév alatt, az autókat a Renault egyik hátrahagyott gyárában fogják összeszerelni. Az alábbi videóben látszik is, ahogy mosolyogva megkötik a megállapodást az egyébként szellemjárta gyártócsarnokban.

Amíg tudják, ugyanis van olyan nyugati autómárka, amely már jelezte, hogy vissza fog térni a háború végeztével. Hogy melyik márka lesz ez, illetve milyen szerepe lesz a Kamaznak az orosz autóipar életbentartásában, azt a Telexen megjelent cikkünkben olvashatod el.

Nyitókép: Carsten Koall / Getty Images