2020. február 07. | 12:09

Valóban a városi terepjárók jelentik a legnagyobb veszélyt?

Társszerző: Hajdu Balázs

Brit közlekedésbiztonsági szakértők szerint ki kellene tiltani az SUV-ket a városközpontokból. Az intézkedésre a gyalogosok és a kerékpárosok védelmében lenne szükség.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács felhívta a helyi hatóságok figyelmét, hogy vezessenek be korlátozásokat a városi terepjárókkal kapcsolatban, a halálos közlekedési balesetek számának csökkentése érdekében. A szervezet statisztikai adatai szerint több mint 51 ezer gyalogos és körülbelül 20 ezer kerékpáros vesztette életét európai útjain 2010 és 2018 között.

Az SUV-k méretéből adódóan sokkal nagyobb a súlyos sérülés vagy a halál kockázata egy baleset estén.

A városi terepjárók hamar a brit családok kedvencévé váltak. Az újonnan vásárolt autók egyharmada négykerék-meghajtással rendelkezik. A közlekedésbiztonsági testület egy 30 km/h-s, belvárosi sebességkorlátozás bevezetését javasolja. Szerintük a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak elsőbbséget kellene kapniuk az autósokkal szemben.

„Az Európai Unió számos kihívással küzd, ezek közé tartozik a klímaválság, a légszennyezés, az elhízás, valamint a halálos és súlyos közúti balesetek helyzete. A gyalogosok és a kerékpárosok védelmét szolgáló intézkedések fontos részét képezik a probléma megoldásának. Hollandia és Dánia már eszközölt előremutató lépéseket a kérdésben. Ha ők meg tudják tenni, akkor a többi Uniós ország is képes lehet rá” - mondta Graziella Jost, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács projektvezetője.