Sokkal szigorúbb szabályokra lenne szükség, hogy ösztönözzék az elektromos autóra való váltást – mondják a lobbisták.
Az Európai Unió Környezetvédelmi Bizottságának azon döntése csalódást okozott a környezetvédőknek, mellyel elutasította a károsanyag-kibocsátás csökkentésével kapcsolatos sokkal szigorúbb javaslatot, a belső égésű motoros új autók értékesítésének 2035-ös betiltását megelőzően.
A bizottság múlt hét szerdán megszavazta a személygépkocsik és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó új szabályokat, melynek értelmében az autógyártóknak 2021-hez képest 2025-re 20 százalékkal, 2030-ra 55 százalékkal, 2035-re pedig 100 százalékkal kell csökkenteniük átlagos CO2-emissziójukat flottaszinten. Ezekről hamarosan már az EU tagállamai fognak vitázni.
A 2025-ös 20 százalékos csökkentés valójában szigorúbb, mint az Európai Bizottság Fit for 55 csomagja keretében javasolt 15 százalék.
A Transport & Environment jogvédő csoport szeretett volna egy köztes, 75 százalékos célértéket kitűzni 2027-re, 2030-ra pedig a kibocsátás még szigorúbb csökkentését. Azzal érveltek, hogy ez segítene felgyorsítani az elektromos járművek elterjedését és csökkenteni a költségeket.
Azonban néhány tagállam – főként a keleti részéről – nem támogatta a szigorúbb célszámok, és aggodalmukat fejezték ki az elektromos járművek magas költségei, valamint a töltési infrastruktúra hiánya miatt. A Környezetvédelmi Bizottság által megszavazott új szabályokat az Európai Parlament júniusban kezdi tárgyalni, majd a tagállamok kormányaival együttműködve alakítják ki az előírások végleges formáját.
A Transport & Environment szerint az elektromos járművek értékesítésének jelenleg tapasztalható fellendülése meg fog torpanni a következő 10 évben, hacsak a törvényhozók nem lépnek közbe egy 2027-es időközi, 2030-ra pedig egy sokkal ambiciózusabb céllal. A jogvédő csoport meglátása szerint ezek nélkül nem lehet majd teljesíteni a zéró emisszós járművek eladására vonatkozó célkitűzéseket.
A tisztán elektromos autók értékesítése 9,1 százalékát adta az európai újautó-eladásoknak 2021-ben, szemben a 2019-es 1,9 százalékkal. Elemzők szerint az EU új kibocsátási irányelvei azt jelentenék, hogy 2030-ban az új autók eladásainak több mint 50 százalékát az elektromos járműveknek kellene adniuk a konteinensen.
Nyitókép: Depositphotos