Ez komoly csapást jelent a francia autógyártónak.
A Renault úgy döntött, hogy inkább mégis felfüggeszti a termelést moszkvai üzemében. A hivatalos magyarázat szerint azért, mert időre van szüksége, amíg felméri az AvtoVAZ-ban lévő többségi részesedésével kapcsolatos lehetőségeket. Valójában politikai nyomás nehezedik rá, arra próbálják rávenni, hogy teljesen vonuljon ki Oroszországból.
A francia autógyártó az ukrajnai orosz invázió ellenére hétfőn újraindította a termelést a Moszkva mellett található gyáregységében, ahol a Renault emblémával ellátott Duster mellett a Kaptur, az Arkana és a Nissan Terrano készül. Korábban úgy hírlett, hogy a cég a francia állam támogatásával kívánja fenntartani jelenlétét Oroszországban, ám a hét elején bejelentett döntés miatt sok kritikát kapott a Renault.
Volodimir Zelenszkij ukrán elnök a francia törvényhozókhoz intézett beszédében kijelentette, hogy a francia vállalatoknak el kellene hagyniuk Oroszországot és fel kellene hagyniuk a „háborús gépezet” támogatásával. Chris Bryant brit ellenzéki politikus, aki az orosz oligarchák, például Roman Abramovics megszorongatásáért kampányol hetek óta, felszólította a brit autóvásárlókat, hogy bojkottálják a Renault-t a moszkvai gyár újraindítása miatt.
A Renault nem véletlenül választott más utat, a nyugati autógyártók közül ugyanis ő függ leginkább Oroszországtól. A Citibank elemzése szerint alapbevételeinek 8 százaléka ebből a régióból származik, itt jön képbe az AvtoVAZ, amiben 69 százalékos részesedése van. Ez a cég a Lada autómárka tulajdonosa is.
Az oroszországi gyártás felfüggesztése újabb csapást jelent a Renault számára, amelyet válságok sorozata sújtott Carlos Ghosn 2018-as letartóztatása óta – amire nem mellékesen majdnem ráment a Nissannal való partnersége.
A Renault az egyik legnagyobb piacán tapasztalható visszaesésre reagálva lefelé módosította az idei évre vonatkozó pénzügyi kilátásait mind a nyereséghányad, mind a szabad pénzforgalom tekintetében. A veszteség nem kicsi, a vállalat becslése szerint az orosz üzletág pénzügyi értéke tavaly év végén meghaladta a 2 milliárd eurót.
Bloomberg