2020. július 28. | 11:05

A bajorok felgyorsítják a villanyosítást a modellpalettájukon, hogy megfeleljenek a károsanyag-kibocsátási normáknak.

Megszoksz vagy megszöksz. Ez a mottó jelenleg az autóiparban. Ha autógyár vagy, két dolgot tehetsz: beállsz a sorba és elkezded ontani magadból az elektromos autókat, vagy nem, de akkor hosszú távon biztosan lehúzhatod a rolót. A BMW pedig nem akar csődbe menni, ezért az egyik húzómodelljükből, az 5-ös BMW-ből, illetve a kisebb szabadidő-autójukból, az X1-esből is készítenek majd teljesen elektromos verziókat.

„A cél az, hogy 10 éven belül több mint 7 millió BMW-csoportos (BMW, Mini, Rolls-Royce) villanyosított autó legyen a világ útjain” – tette közzé a gyártó nemrégiben.

A villanyosított autó ugye nem kizárólag tisztán elektromos autót jelent, beletartoznak ebbe a körbe a hibrid járművek is. Tekintve, hogy a bajorok 2,5 millió járművet értékesítettek 2019-ben, ez a kitűzött hétmilliós szám nem tűnik elérhetetlennek. Ráadásul ez nem éves eladást jelent, hanem az éppen forgalomban lévő, évek alatt értékesített, összesített darabszámot.

Feltételezem, hogy tíz év távlatában a dízelek teljesen kikopnak majd a kínálatból, ami marad benzines pedig hibrid lesz, beleértve az M-es modelleket is. Azokon felül meg lesznek a villanyautók. Az embereknek nem lesz tehát más választásuk: hibridet vagy tisztán elektromosat vehetnek. Tetszik vagy nem tetszik.

De az autógyártóknak sincs más választásuk, hibridet vagy elektromosat kell készíteniük. Az Európai Unióban például 2021-re 40 %-kal kell csökkenteni az előállított autók flottaszintű szén-dioxid-kibocsátását a 2007-es értékekhez képest, majd 2030-ra ezt további 37,5 %-kal kell redukálni. Ezek nekünk csupán számok, de a gyártók számára ez maga a rémálom. Rengeteg fejtöréssel, mérnöki találékonysággal és munkával jár ez a drasztikus, gyors változás.

A BMW nem ül tétlenül, hamarosan öt teljesen elektromos autójuk is lesz a kínálatban. A BMW i3 és a Mini Cooper SE mellett ez 3 új autót jelent a közeljövőben: hamarosan jön a BMW iX3, a BMW iNext és a BMW i4 is. És ez csupán a kezdet, a tervek szerint 2023-ra már 25 villanyosított modellt fognak kínálni, ráadásul fele pedig tisztán elektromos.

Arról egyelőre nincsenek információk, hogy az elektromos 5-ös és a szintén elektromos X1-es mikor csatlakozik a kínálathoz, csak annyit tudni, hogy mindkét modell elérhető lesz négy hajtáslánccal. Elektromos, plug-in hibrid, benzines és dízel. E két utóbbi természetesen 48-voltos mild hibridként, hogy képesek legyenek megfelelni az emissziós normáknak.