A gépjárműforgalom csökkenését várná az intézkedéstől a szervezet.
Budapest egész területén útdíjat vezetne be a Levegő Munkacsoport, mert a civilek szerint óriási károkat okoz a budapestieknek a hatalmas gépjármű-közlekedés. A minden személy- és tehergépkocsira kiterjedő budapesti útdíj bevezetéséért petíciót is indított a szervezet.
A petíciót elindítók szerint a kilométer- és szennyezésarányos útdíjból származó bevételt részben visszajuttatnák a rászoruló budapestieknek, részben pedig a környezetkímélőbb közlekedésre fordítanák. Mint írják, a fővárosi útdíjat hasonló módon lehetne megvalósítani, mint a Magyarországon a tehergépkocsikra már több mint 7100 kilométeren kivetett elektronikus úthasználati díjat, amelynek nagysága négy tényezőtől függ:
- a megtett út hosszától,
- a jármű levegőszennyezési tulajdonságaitól,
- a jármű tengelyterhelésétől és
- az adott útvonaltól.
A városi útdíj esetében a napszak lehetne az ötödik tényező, például éjszaka kevesebbet kellene fizetni, mint csúcsidőben.
A Levegő Munkacsoport becslése szerint évente mintegy 2500 idő előtti halálozás és 200 ezer megbetegedés történik Budapesten, amiben szerepe van a rossz levegőnek.
„Számtalan szív- és keringési elégtelenség, az asztma és a tüdőrák kialakulása is erre vezethető vissza. A városi útdíjtól a gépjárműforgalom csökkenését várjuk. Jól megtervezett útdíjjal az utakat használó gépjárművek száma beállítható arra a szintre, amelyen a forgalom megfelel a budapesti úthálózat kapacitásának. Nincsenek dugók, a forgalom egyenletes” – olvasható a Munkacsoport által megfogalmazott közleményben.