Budapest egész területén útdíjat vezetne be a Levegő Munkacsoport, mert a civilek szerint óriási károkat okoz a budapestieknek a hatalmas gépjármű-közlekedés. A minden személy- és tehergépkocsira kiterjedő budapesti útdíj bevezetéséért petíciót is indított a szervezet.

Autóforgalom

A petíciót elindítók szerint a kilométer- és szennyezésarányos útdíjból származó bevételt részben visszajuttatnák a rászoruló budapestieknek, részben pedig a környezetkímélőbb közlekedésre fordítanák. Mint írják, a fővárosi útdíjat hasonló módon lehetne megvalósítani, mint a Magyarországon a tehergépkocsikra már több mint 7100 kilométeren kivetett elektronikus úthasználati díjat, amelynek nagysága négy tényezőtől függ:

  • a megtett út hosszától,
  • a jármű levegőszennyezési tulajdonságaitól,
  • a jármű tengelyterhelésétől és
  • az adott útvonaltól.

A városi útdíj esetében a napszak lehetne az ötödik tényező, például éjszaka kevesebbet kellene fizetni, mint csúcsidőben.

A Levegő Munkacsoport becslése szerint évente mintegy 2500 idő előtti halálozás és 200 ezer megbetegedés történik Budapesten, amiben szerepe van a rossz levegőnek.

„Számtalan szív- és keringési elégtelenség, az asztma és a tüdőrák kialakulása is erre vezethető vissza. A városi útdíjtól a gépjárműforgalom csökkenését várjuk. Jól megtervezett útdíjjal az utakat használó gépjárművek száma beállítható arra a szintre, amelyen a forgalom megfelel a budapesti úthálózat kapacitásának. Nincsenek dugók, a forgalom egyenletes” – olvasható a Munkacsoport által megfogalmazott közleményben.