A történet még 2020. július 7-én kezdődött, amikor a hatóság emberei rajtaütésszerűen lecsaptak az egyik legismertebb hazai vizsgaállomásra, a budapesti Mozaik utcai központra. A fővárosban itt, illetve a Vas Gereben utcában történik a külföldről behozott autók első magyarországi forgalomba helyezésével kapcsolatos átvizsgálás. A razzia során összesen húsz vizsgabiztost és hivatali személyt állítottak elő, akiknek először elrendelték az előzetes letartóztatását, majd később szabadlábra helyezték őket. Ellenük jelenleg is folyik a nyomozás korrupció gyanúja miatt.

„A megjelölt ügyben a Budapesti Regionális Nyomozó Ügyészség előnyért hivatali kötelességét megszegve elkövetett hivatali vesztegetés elfogadásának bűntette és más bűncselekmény miatt folytat nyomozást. Az eddigi eljárás során a nyomozó ügyészség 20 személyt hallgatott ki gyanúsítottként. A gyanúsítottak közül 12 fő dolgozott korábban műszaki vizsgabiztosként. Tervezett nyomozati cselekményekről – és a nyomozás befejezéséről – nem adható tájékoztatás, más adat az ügyben jelenleg nem közölhető” – közölte Kovács Katalin, a Központi Nyomozó Főügyészség szóvivője.

Az is kiderült, hogy a megvesztegetésben részt vevő autókereskedők ellen pillanatnyilag nem folyik büntetőeljárás, a gyanúsítottak mindegyike hivatalos személy.

Mozaik utcai vizsgaállomás

 

Ezek alapján úgy tűnik, hogy a kereskedők ellen folytatott nyomozás már lezárult, kiszivárgott információk szerint ők minden bizonnyal vádalkut kötöttek az ügyészséggel. Vagyis a korábban őrizetbe vett kereskedők az általuk korrumpált vizsgabiztosok ellen vallottak. Legalábbis a Mozaik utcában az a hír járja, hogy ez vezetett a vizsgáztatásban részt vevő személyek lebukásához.

A nyomozó hatóság ezt követően kezdte el az ügy felgöngyölítését. A magukat villanyszerelőnek és karbantartónak kiadó álruhás nyomozók karbantartás címén egy éjszaka bekamerázták az egész vizsgabázist, az állásokat és még a szerelőaknákat is. Ráadásul úgy tudni, a kamerák a mai napig a helyükön vannak.

A Büntető törvénykönyv (Btk.) 294. paragrafusa szerint a hivatali vesztegetés elfogadásának bűntette 1-5 év börtönnel sújtható. Súlyosbító tényezőnek minősül, ha valaki vezető beosztásban vagy bűnszövetségben követi ezt el. Ebben az esetben a bíróság 2-8 évig terjedő börtönbüntetést is kiszabhat. Utóbbi vonatkozik a Mozaik utcában előállított vizsgabiztosokra.

Az érintetteket már a razzia napján elbocsátották a Mozaik utcai vizsgabázisról, és hivatalosan az ország egyetlen állami vizsgaállomásán sem alkalmazhatják őket. Azt azonban semmi sem tiltja, hogy bármely más, műszaki vizsgáztatással foglalkozó szervizben munkát vállaljanak.

A Mozaik utcában éves szinten nagységrendileg ötvenezer jármű vizsgáztatását végzik. A nyomozók által vizsgált időszakban – vagyis a társaság működésének utolsó két évében – ezen a helyszínen szinte nem fordult meg olyan jármű, amelynek műszakiztatásáért ne kértek volna csúszópénzt. Az átlagos tarifa több tízezer forint volt, de akadt olyan amerikai autó, melynek műszakijáért 100 ezer extra forintot is ki kellett fizetnie a kereskedőnek. Vagyis a legóvatosabb becslések szerint is milliárdos tételű korrupcióval kapcsolatban folyik a nyomozás.

A történetnek azonban itt még nincsen vége, hiszen a Mozaik utcai razzia a mai napig érezteti hatását. A rajtaütést követően a másik budapesti vizsgabázisról, a Vas Gereben utcából csoportosítottak át humánerőforrást, hogy az állomás működését biztosítani lehessen. Ennek következtében mindkét helyszínen csökkentett kapacitással folytatódott a vizsgáztatás, ami a várakozási idők drasztikus emelkedését eredményezte. Ennek következtében a fővárosi kereskedők a túlzsúfolt budapesti vizsgahelyszínek helyett inkább Pest megyében próbálták meg elintézni a műszaki vizsgáztatást. Így az öt Pest megyei vizsgabázison (Cegléden, Gödöllőn, Pomázon, Szigetszentmiklóson és Vácon) egyre komolyabb lett a leterheltség, és hosszabb várakozási időket generált.

műszaki átvizsgálást végző ellenőr

Jelenleg Budapesten a legrosszabb a helyzet, ahol nagyságrendileg 45 napos várakozási idővel kell kalkulálni. A Pest megyei helyzet lassan kezd hasonlítani a budapestihez, így most már ezen az öt helyszínen is nagyjából 38-43 napra lehet időpontot foglalni, ráadásul a fővárosi problémák miatt már országszerte is folyamatosan romlik a helyzet, és 35-40 napos várólisták alakultak ki. Emellett természetesen az egész világot sújtó koronavírus-járvány sem segít a kialakult kaotikus állapot gyors normalizálásában.

A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülte folyamatos egyeztetéseket folytat az illetékes hatóságokkal és hivatalokkal, hogy a kialakult helyzet mielőbb, minden érintett számára megnyugtató eredménnyel rendeződjön. A háttérben folyamatosan zajlanak az informatikai rendszert és a humánerőforrást érintő fejlesztések.

Semmi esetre sem szabad figyelmen kívül hagyni a tényt, hogy az import használt autók hazai forgalomba helyezésével, valamint a honosítási eljárással kapcsolatos szigorítások, a forgalomba helyezési eljárások irreálisan hosszúra nyúlt várakozási ideje gyakorlatilag ellehetetlenítik a hazai gépjármű-kereskedők működését.

Hogy mikor sikerül megoldást találni a kialakult problémákra, azt egyelőre nem tudni. Ahogy azt sem, mikor zárul le a nyomozás az érintett hatósági személyek ellen, és mikor történhet meg a vádemelés az összegyűjtött bizonyítékok alapján.