Június 9-e a Nemzetközi Vasútiátjárós Tudatosság Napja. Ennek az apropóján a MÁV és a rendőrség közös, egynapos, fokozott ellenőrzést szervezett, ugyanis 2022-ben eddig már több halálos baleset történt a vasúti átjárókban, mint az egész tavalyi évben. Az átkelőkben tartott ellenőrzések elsődleges célja a balesetmegelőzés, ennek érdekében pedig a rendőrség civil jellegű járműveket és drónokat is bevet.

A statisztikákból kiderül, hogy a vasúti átjárókban idén bekövetkezett balesetek okozói minden esetben a közúti közlekedők, tehát a gyalogosok, a kerékpárosok, a motorosok, az autósok vagy a teherautók sofőrjei voltak. A vasúti átkelőkben bekövetkező balesetek többsége pedig tragédiával végződik.

Mivel a vonat nem tud azonnal megállni, féktávolsága százméterekben mérhető, ezért a MÁV arra kéri a közlekedőiket, hogy fokozott óvatossággal, figyelmesen, a KRESZ szabályainak betartásával haladjanak át a vasúti átjárókon. A vasúttársaság kihangsúlyozta, elengedhetetlen a közlekedési morál változása ahhoz, hogy csökkenteni lehessen a balesetek számát.

vasúti baleset
Kép: MÁV

Ennek érdekében nem árt átismételni néhány fontos szabályt:

  • A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad!
  • Biztosított vasúti átjáróba járművel csak abban az esetben lehet behajtani, ha a teljes sorompó mindként rúdja nyitott véghelyzetben áll, a fényjelző vagy hangjelző berendezés, jelzést nem ad, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér fényjelzést ad.
  • Fénysorompóval és félsorompóval is ellátott vasúti átjáróban, ha a félsorompó nyitott állapotú, de a fénysorompó tilos jelzést ad, akkor a tilos jelzést kell figyelembe venni!
  • A vasúti átjáróban és közvetlenül vasúti átjáró előtt előzni TILOS!
  • Csak akkor hajtsunk át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtünk arról, hogy nem közeledik vonat a síneken!

Nyitókép: Depositphotos